Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

FIL104 Logikk og argumentasjonslære eller SE-109 Innføring i økonomisk tenking og etikk.

Innhold

Spillteori handler om å gi modeller og prediksjoner for mellommenneskelig atferd og andre typer beslutningssituasjoner hvor resultatet avhenger av mer enn en beslutningstaker. Mange samfunnsfaglige, naturvitenskapelige og filosofiske fag benytter derfor nettopp spillteori i sine modeller og prediksjoner. Dette emnet gir først en generell innføring i spillteori med fokus på dets mange typer anvendelser, for eksempel innen økonomi, samfunnsfag, psykologi, biologi og filosofi. Deretter gis det en mer filosofisk fordypning i dets begrepsbruk, forutsetninger og anvendelser, med spesielt fokus på rasjonalitet og etikk, for slik å få en mer kritisk, klarere og dypere forståelse av den generelle og brede bruken av spillteori.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskap

  • ha kunnskap om spillteori som modell for mellommenneskelig atferd

  • ha kunnskap om komponentene som utgjør et spill

  • ha kunnskap om de forskjellige typer spill og strategier

  • ha kunnskap om hvordan man setter opp et spill ut ifra en gitt situasjon

Ferdigheter

  • kunne reflektere omkring rasjonaliteten i et spill

  • kunne vurdere de moralske aspektene i et spill

  • kunne anvende spillteori på en gitt situasjon, og filosofisk reflektere omkring denne anvendelsen

Generell kompetanse

  • kunne formidle kunnskap om spillteori og dets forskjellige typer anvendelser

  • kunne anvende og filosofisk reflektere omkring spillteori på nye relevante situasjoner

Vilkår for å gå opp til eksamen

Emnet har én obligatorisk portprøve som må være bestått. Mer informasjon gis ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og kollokviegrupper. Emnet kan bli undervist på engelsk dersom engelskspråklige studenter melder seg opp til eksamen. Forventet arbeidsomfang ca. 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Tre dagers individuell hjemmeeksamen (omfang 3000 ord). Gradert karakter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:19