ERN907 Entreprenørskapsbedrifter i skolen
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Anne Merete Selvik Ask
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Entreprenørskap og innovasjon i skolen
Innhold
-
Entreprenørskap og innovasjon gjennom elevbedrift, ungdomsbedrift og studentbedrift
-
Hvordan nå kompetansemål og læringsmål gjennom entreprenørielle metoder
-
Veileder- og mentorrollen
-
Ulike veiledningsverktøy
-
Samarbeid med næringslivet
-
Utarbeiding av handlingsplan for entreprenørskapsbedrift på egen institusjon
-
Formell og uformell vurdering av arbeid i elev- og studentbedrifter
-
Tilpasset undervisning for elever på ulikt faglig nivå
-
Erfaringsutveksling og nettverksbygging
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
vite hva som ligger i begrepet entreprenørskapsbedrifter
-
ha kunnskap om hvorfor bedrifter kan være en god metode for læring
-
vite hvordan en starter, driver og avslutter en bedrift
-
kunne vurdere entreprenørielle aktiviteter
-
ha innsikt i veiledning og bruk av mentorer
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent krav til obligatorisk deltakelse
-
Godkjent arbeidskrav beskrevet i semesterplanen
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene er forelesninger, gruppeaktiviteter med presentasjoner, entreprenørskapsøvelser og ekskursjon. Emnet starter med en ukes samling i juni. Videre organiseres emnet med noe nettbasert undervisning, studentene skriver en eksamensoppgave og får veiledning. Deler av undervisningen er obligatorisk. Se nærmere informasjon i semesterplanen.
Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei.
Eksamen
Digital presentasjon eller en artikkel om entreprenørskapsbedrifter (individuelt eller i gruppe). Gradert karakter.
Se nærmere beskrivelse i semesterplanen.