Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet dekker 15 sp av mat og helse 1 i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Det gir en innføring i grunnleggende ernæring, helsefremmende kosthold og prinsipper for bærekraftig og etisk matforbruk. I emnet inngår også FoU-oppgaven. Skolefaget mat og helse settes i et større samfunnsmessig perspektiv der studentene får innsikt i hvordan opplæring i faget kan bidra til å utjevne sosial ulikhet i helse. Undervisning og arbeidskrav er i tråd med kompetansemålene i mat og helse etter 4. og 7.årstrinn.

 

Faget i praksis

Arbeid med faget vil bli knyttet opp mot praksis i grunnskolen for trinn 1-7. Studentene skal i løpet av praksisperioden bruke det digitale næringsberegningsverktøyet Kostholdsplanleggeren i sin undervisning med elever og samle inn data til FoU-oppgaven.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om grunnleggende ernæring

  • kjenne til de nasjonale kostanbefalingene

  • ha kunnskap om de viktigste kostholdsutfordringene blant barn og unge

  • ha kunnskap om sammenhengen mellom mat og helse

  • ha kunnskap om hvordan skolen kan tilrettelegge for helsefremmende kosthold

  • kjenne til sentrale trekk ved utviklingen i norsk kosthold og ernæringspolitikk

  • ha kunnskap om begrepet trygg mat og hvordan trygg mat kan sikres i den praktiske undervisning

  • kjenne til prinsipper for bærekraftig og etisk matforbruk

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne redegjøre for næringsstoffer og deres betydning for helsen

  • kunne beregne næringsinnhold i maten og vurdere matens ernæringsmessige kvalitet

  • kunne bruke digitale verktøy og medier i undervisningen

  • kunne finne fram til, anvende og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap med relevans for faget mat og helse

  • kunne kritisk vurdere kostholdsinformasjon og undervisningsmateriell opp mot gjeldene nasjonale kostanbefalinger

  • kunne planlegge, gjennomføre og rapportere på en vitenskapelig måte forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til undervisning i mat og helse.

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne se faget mat og helse i et samfunnsmessig perspektiv og forstå hvordan faget kan bidra til å utjevne sosial ulikhet i helse

  • kunne anvende fagbegreper og forskning til faglig utvikling

  • kunne reflektere over relevante fagetiske problemstillinger

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:

  • praksis

 

Grunnskolelærerstudenter må ha godkjent:

  • frammøte til obligatorisk undervisning

  • arbeidskrav beskrevet i semesterplanen

 

 

Enkeltemnestudenter må ha godkjent:

  • didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

  • arbeidskrav beskrevet i semesterplanen

 

Enkeltemnestudenter må ha godkjent:

  • frammøte til obligatorisk undervisning

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av fellesforelesninger, seminarer, ekskursjon, praktiske øvelser og å arrangere og delta på en intern FoU-konferanse der FoU-oppgaven legges fram. Studentene vil benytte relevante digitale verktøy, spesielt næringsberegningsverktøyet Kostholdsplanleggeren som er et pedagogisk verktøy utviklet for grunnskolen.

 

Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 400 timer Undervisningen er obligatorisk. Det kreves minimum 70 prosent fremmøte til obligatorisk undervisning.

 

Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja, med forbehold om ledig kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskrav for enkeltemnestudenter er fullført lærerutdanning rettet mot grunnskolen/ videregående opplæring.

Eksamen

Eksamen består av en FoU-oppgave. Dette er et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der studenten skal formulere og svare på en valgt problemstilling. Problemstillingen skal være praksisnær. Oppgaven skal gi en helhetlig og sammenhengende fremstilling av og refleksjon over sentrale spørsmål i profesjonsutøvelsen.

 

Eksamen er todelt:

  • Studentene skriver en FoU-oppgave (individuelt eller i gruppe på to personer), se nærmere beskrivelse i semesterplanen. Oppgaven vurderes med gradert karakter. Det gis felles karakter på gruppebesvarelser.

  • FoU-oppgaven må være vurdert til bestått karakter før studentene kan gå opp til justerende muntlig eksamen. Under muntlig eksamen eksamineres studentene individuelt i pensumlitteraturen. Ved muntlig eksamen kan karakteren på FOU-oppgaven justeres med én karakter for den enkelte student.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ERN113 – Mat og helse del 1, trinn 1-7 15
ERN116 – Mat og helse del 1, trinn 5-10 15
ERN902 – Mat og ernæring 15
ERN122 – Mat, helse og ernæring 15
ERN911 – Mat og undervisning 15
ERN100 – Grunnleggende ernæring 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:04