Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

For å kunne starte på 3. studieår må studentene ha fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene. BUL100 Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) og NHB100 Natur, helse og bevegelse (20 studiepoeng) skal inngå i disse.

Innhold

Hovedtema for emnet er måltider og mataktiviteter relatert til didaktikk og pedagogikk. Det gir konkrete ideer om hvordan barnehagelærere kan jobbe pedagogisk med måltid og mataktiviteter for å fremme helse, læring og dannelse. I henhold til rammeplanen for barnehagen skal barnehagelæreren bidra i arbeidet med måltid og mataktiviteter som støtter sunn spiseutvikling, matglede, deltakelse og fellesskap. Emnet gir grunnleggende kunnskap om barns spise- og smaksutvikling, og hvordan dette kan forstås som en del av barns allsidige utvikling og del av allmenndannelsen.

Dette emnet er både forskningsbasert og profesjonsrettet og inkluderer kunnskap om barns smaks- og spiseutvikling, matneofobi og barn med særlige behov relatert til mat og måltider. Å arbeide med sansemessige erfaringer er et kjerneelement. For en allsidig personlig utvikling og fellesskapsfølelse hos barn er deltakelse og bevisste rollemodeller sentralt. Muligheter og utfordringer knyttet til måltidet som en pedagogisk, flerfaglig og kulturell arena blir også vektlagt. Emnet fremmer lederegenskaper, som kan bidra til å skape en mat- og måltidspraksis i barnehagen, som er i tråd med verdiene i rammeplanen og retningslinjene til Helsedirektoratet.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om 0-6 åringers spise- og smaksutvikling, inkludert matneofobi

  • har kunnskap om barn med særlige behov som matoverfølsomhet og barn med et selektivt kosthold

  • har kunnskap om matkultur, mangfold og religiøse og kulturelle kostholdshensyn

  • har kunnskap om måltid og mat aktiviteter i barnehagen og hvordan disse kan relateres til Rammeplan for barnehagen og Helsedirektoratets føringer

  • har kunnskap om organisering av gode måltider med vekt på fysiske og sosiale rammer

  • har kunnskap om måltidsledelse og samarbeid med personal og foreldre

 

FERDIGHETER

Studenten

  • kan formidle smaksopplevelser ved hjelp av sensoriske uttrykk og anvende Sapere-metoden

  • kan planlegge hvordan måltider og mataktiviteter kan integreres i barnehagens pedagogiske virksomhet

  • kan legge til rette for at måltider og mataktiviteter bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barn

  • kan formidle kunnskap om barns spiseutvikling og hvordan barnehagens arbeid med måltider og mataktiviteter kan bidra til helse og trivsel, læring og allsidig personlig utvikling

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • er en bevisst rollemodell i mataktiviteter og måltider

  • kan gjenkjenne og reflektere over fagdidaktiske og etiske problemstillinger

  • kan sette i gang og lede utviklingen av et felles pedagogisk grunnlag for mataktiviteter og måltider i barnehagen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha godkjent

  • deltakelse i obligatorisk undervisning

  • arbeidskrav: Nærmere beskrivelse av arbeidskrav blir gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

Studentene må ha bestått

  • praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen i dette emnet består av forelesninger og seminartimer, samt eget arbeid individuelt og i grupper. Studentene øver seg på både muntlig og skriftlige fremstillinger. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer hvor de får erfaring med praktiske mataktiviteter og måltidsrelaterte oppgaver. Deler av undervisningen er obligatorisk.

Praksis i barnehage utgjør 10 dager og er en integrert del av emnet og inkluderer forberedelser, gjennomføring og evaluering av oppgaver. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i Canvas og på www.uia.no/praksisblu

Emnet har et forventet arbeidsomfanget på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Individuell 3 dagers hjemmeeksamen.

Vurderes med gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ERN108 – Mat og måltider i barnehagen 10
ERN102 – Praktisk matlaging 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:02