Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

For å kunne starte på 3. studieår må studentene ha fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene. BUL100 Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) og NHB100 Natur, helse og bevegelse (20 studiepoeng) skal inngå i disse.

Innhold

Emnets hovedtema er mat, helse og bærekraft. For barnehagebarn utgjør mat spist i barnehagen en betydelig del av deres daglige totalinntak. Måltidene i barnehagen er av stor betydning for barnas kosthold og matvaner, vekst og utvikling og dermed helse. Helsefremming er et kjerneelement i dette emnet. Barnehagen skal bidra til å utjevne sosiale helseforskjeller, og menneskelig utvikling og helse må dermed fremmes gjennom innsats i barnehagen. Inkludering av barn i matlaging og mataktiviteter forutsetter trygge voksne og den praktiske erfaring emnet gir kan bidra til dette. Kunnskap som kan bidra til at barn får innsikt i matens opprinnelse og veien fra jord til bord og videre fra bord til jord er og vektlagt.

Dette emnet er både forskningsbasert og profesjonsrettet og inkluderer kunnskap om mat og matvaregrupper, forståelse av hvor maten kommer fra og grunnleggende teknikker i matlaging. Helsefremmende og bærekraftig kosthold, menyplanlegging, kostberegning med digitale verktøy. Folkehelseutfordringer og inngående kjennskap til Helsedirektoratets føringer for mat og måltider i barnehagen er sentralt. Kunnskap om hygiene og trygg mat er også vektlagt. Emnet fremmer kunnskap og lederegenskaper, som kan lette implementering av Helsedirektoratets retningslinjer i barnehagen og bidra til økt livskvalitet og helse hos barn.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om folkehelseutfordringer, sosial ulikhet og vet hva slags kosthold som er helsefremmende og forebygger livsstilssykdommer

  • har kunnskap om sammenheng mellom bærekraft og helsefremming

  • har kunnskap om Helsedirektoratets føringer for mat og måltid i barnehagen, og om kostholdsutfordringer hos barn og i norske barnehager

  • har kunnskap om mat, utvalgte matvaregrupper, prosessen fra jord til bord og tilbake fra bord til jord og behandling av råvarer

  • har kunnskap om hygiene og trygg mat i barnehagen i samsvar med regelverk og råd fra Mattilsynet

 

FERDIGHETER

Studenten

  • kan formidle kunnskap om bærekraftig og helsefremmende praksis i barnehagen

  • kan vurdere hvorvidt et kosthold er helsefremmende i samsvar med Helsedirektoratets kostråd og bidra til variasjon og kvalitet på maten barna serveres i barnehagen

  • kan tilberede trygg og variert mat i barnehagen som stimulerer matglede og sunne helsevaner i tråd med Helsedirektoratets føringer

  • kan planlegge menyer og bruke digitale verktøy til å gjøre enkle beregninger av matens ernæringsmessige kvalitet for å vurdere om den er i tråd med Helsedirektoratets føringer

  • kan utvikle mindre prosjekter som kan bidra til at barn tilegner seg gode vaner, holdninger og kunnskaper om mat, kost, hygiene og bærekraft

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har en bevisst holdning til kvaliteten på mat som serveres i barnehage og kan bidra til beslutninger som ivaretar barns beste

  • fremmer verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftig praksis i barnehagen og samfunn

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha godkjent

  • deltakelse i obligatorisk undervisning.

Studentene må ha godkjent

  • arbeidskrav: Nærmere beskrivelse av arbeidskrav blir gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen i dette emnet består av forelesninger og seminartimer, samt eget arbeid individuelt og i grupper. Studentene øver seg på både muntlige og skriftlige fremstillinger. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeiderformer bl.a. praktisk matlaging. Studentene får kjennskap til digitale verktøy relatert til mat- og måltidsarbeid i barnehagen. Deler av undervisningen er obligatorisk.

For detaljert informasjon se semesterplanen.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Studentene leverer en eksamensmappe i gruppe, nærmere beskrevet i semesterplanen. Vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Annen informasjon

Kostpenger. I emnet inngår praktisk matlaging. Råvarene ansees som læremidler, j.fr. forskrift om

egenbetaling ved universiteter og høyskoler § 3-3 (1). Det kreves derfor kostpenger av

studentene som deltar i undervisningen. Det vil bli gitt informasjon om beløp og

betalingsordning ved oppstart av undervisningen.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ERN100 – Grunnleggende ernæring 5
ERN102 – Praktisk matlaging 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:02