Forkunnskapskrav

Opptak til Lærerutdanning for tospråklige lærere i samordna opptak.

Anbefalte forkunnskaper

Lærerutdanning eller annen høyere utdanning fra hjemlandet, og/eller erfaring fra lærervirksomhet.
Dokumentert gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig
.

Innhold

Emnet dekker 15 sp av mat og helse 1 i faglærerutdanning for tospråklige. Det gir en innføring i grunnleggende ernæring, helsefremmende kosthold, praktisk matlaging og prinsipper for trygg mat. Skolefaget mat og helse settes i et større samfunnsmessig perspektiv der studentene får innsikt i hvordan opplæring i faget kan bidra til å utjevne sosial ulikhet i helse. Undervisning og arbeidskrav er i tråd med kompetansemålene i mat og helse etter 4.,7. og 10.årstrinn.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten

  • kjenne til hovedpunkter i fagets historie

  • ha kunnskap om grunnleggende ernæring

  • kjenne til de nasjonale kostanbefalingene og sentrale trekk ved utviklingen i norsk kosthold og ernæringspolitikk

  • ha kunnskap om de viktigste kostholdsutfordringene blant barn og unge

  • ha kunnskap om sammenhengen mellom mat og helse

  • ha kunnskap om ulike matvaregrupper (frukt og grønt, korn, egg og fisk), bearbeiding av mat og kjøkkenhygiene

  • ha kunnskap om begrepet trygg mat

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne redegjøre for næringsstoffer og deres betydning for helsen

  • kunne beregne næringsinnhold i maten og vurdere matens ernæringsmessige kvalitet

  • kunne bruke digitale verktøy og medier i undervisningen

  • kunne anvende grunnleggende teknikker i praktisk matlaging

  • kunne finne fram til, anvende og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap med relevans for faget mat og helse

  • kunne kritisk vurdere kostholdsinformasjon og undervisningsmateriell opp mot gjeldene nasjonale kostanbefalinger

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne se faget mat og helse i et samfunnsmessig perspektiv og forstå hvordan faget kan bidra til å utjevne sosial ulikhet i helse

  • kunne reflektere over relevante fagetiske problemstillinger

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studenter må ha:

- godkjent frammøte til obligatorisk undervisning

- godkjent arbeidskrav beskrevet i semesterplanen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det avholdes vanligvis tre obligatoriske samlinger à to dager og nettforelesninger o.l. mellom samlingene. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger og seminarer med innslag av samtale, praktisk arbeid på kjøkkenet, fagdidaktisk refleksjon, gruppearbeid, omvendt undervisning, skriftlige arbeider mm. Det kreves 100 prosent fremmøte til den praktiske undervisningen.

Studentene tar i bruk digitale verktøy i undervisning og praksisoppfølging.

 

Ett av arbeidskravene skal være knyttet til praksis.

Ett av arbeidskravene i emnet vil kunne benyttes som del av bacheloroppgave. Dette arbeidskravet skal ha et didaktisk tema. Praksisrapport.

Studenter som er i siste året av studiet skal levere en bacheloroppgave. Bacheloroppgaven skal bestå av en samling på tre arbeidskrav fra ulike emner i studiet samt en kappe. For de studentene det gjelder vil kappen være bachelor-arbeidskravet i dette emnet. Kappen er en sammenfatning av teoretiske perspektiver, metode og resultater fra de arbeidskravene som inngår i bacheloroppgaven.

 

Det forventes et arbeidsomfang på 400 timer knyttet til emnet, inkludert undervisning, arbeidskrav og selvstudier.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja, med forbehold om ledig kapasitet.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 12 dager (inkludert helg). Teller 100%.

Vurderingsuttrykk: A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ERN128 – Mat og ernæring 15
ERN131 – Mat og ernæring 15
ERN910 – Mat og ernæring 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:02