Forkunnskapskrav

Opptak til Lærerutdanning for tospråklige lærere i samordna opptak.

Anbefalte forkunnskaper

Lærerutdanning eller annen høyere utdanning fra hjemlandet, og/eller erfaring fra lærervirksomhet.
Dokumentert gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig
.

Innhold

Emnet dekker 15 studiepoeng av mat og helse 1 i Faglærerutdanning for tospråklige. Det gir en innføring i hvordan didaktiske planleggingsmodeller kan anvendes i undervisningsopplegg i mat og helse og hvordan en kan arbeide med lokale årsplaner. Emnet vektlegger praktiske ferdigheter i matlaging, matvarekunnskap, sensorikk, matdannelse, etisk og bærekraftig forbruk og måltidets plass i skolen. Undervisning og arbeidskrav er i tråd med kompetansemålene i mat og helse etter 4.,7. og 10. års trinn.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten

  • kjenne til innholdet i gjeldende styringsdokumenter som regulerer læringsarbeidet i mat og helse i grunnskolen og hvordan skole skal tilrettelegge for helsefremmende kosthold

  • ha kunnskap om ulike matvaregrupper (kjøtt, belgvekster, matfett, melk)

  • ha kunnskap om hvordan didaktiske planleggingsmodeller kan anvendes i undervisningen

  • kjenne til kulturelle og religiøse variasjoner i mat og måltider

  • ha kunnskap om ulike merkeordninger for mat

  • kjenne til prinsipper for bærekraftig og etisk matforbruk

 

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge og lage trygg og innbydende mat i tråd med de nasjonale kostanbefalingene

  • kunne lage mat med fokus på helse, kulturelt mangfold og bærekraftig forbruk

  • kunne lede læringsarbeidet i mat og helse gjennom differensierte og varierte undervisningsmetoder og grunngi faglige og didaktiske valg

  • kunne bruke mangfoldet i elevgruppen som ressurs og legge til rette for varierte smaksopplevelser

  • kunne vurdere elevenes måloppnåelse og begrunne vurderingene med tanke på videre læring

  • kunne planlegge, gjennomføre og rapportere på en vitenskapelig måte forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til undervisning i mat og helse.

 

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere over faktorer som fremmer matdannelse

  • kunne reflektere over og utvikle egen profesjonalitet som lærer i mat og helse

  • kunne gi og ta imot konstruktive tilbakemeldinger på praktisk og teoretisk arbeid og undervisning

  • kunne anvende fagbegreper og forskning til faglig utvikling

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studenter må ha:

- godkjent frammøte til obligatorisk undervisning

- godkjent arbeidskrav beskrevet i semesterplanen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det avholdes vanligvis tre obligatoriske samlinger à to dager og nettforelesninger o.l. mellom samlingene. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger og seminarer med innslag av samtale, praktisk arbeid på kjøkkenet, fagdidaktisk refleksjon, gruppearbeid, omvendt undervisning, skriftlige arbeider mm. Det kreves 100 prosent fremmøte til den praktiske undervisningen.

Studentene tar i bruk digitale verktøy i undervisning og praksisoppfølging.

 

Ett av arbeidskravene skal være knyttet til praksis.

Ett av arbeidskravene i emnet vil kunne benyttes som del av bacheloroppgave. Dette arbeidskravet skal ha et didaktisk tema. Praksisrapport.

Studenter som er i siste året av studiet skal levere en bacheloroppgave. Bacheloroppgaven skal bestå av en samling på tre arbeidskrav fra ulike emner i studiet samt en kappe. For de studentene det gjelder vil kappen være bachelor-arbeidskravet i dette emnet. Kappen er en sammenfatning av teoretiske perspektiver, metode og resultater fra de arbeidskravene som inngår i bacheloroppgaven.

 

Det forventes et arbeidsomfang på 400 timer knyttet til emnet, inkludert undervisning, arbeidskrav og selvstudier.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja, med forbehold om ledig kapasitet.

Eksamen

Todelt eksamen med gradert karakter:

Fagdidaktisk skriftlig prosjektoppgave som kan skrives individuelt eller i gruppe.

Prosjektoppgaven må være vurdert til bestått før studentene kan gå opp til muntlig eksamen.

Justerende muntlig eksamen der studenten eksamineres individuelt i oppgaven og pensum (kan gjennomføres via nettet). Karakteren kan justeres én karakter opp eller ned.

Vurderingsuttrykk: A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ERN129 – Mat og undervisning 15
ERN130 – Mat og undervisning 15
ERN911 – Mat og undervisning 15
ERN134 – Mat, ernæring og undervisning 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:01