Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Engelsk 2 (5.-10. trinn). Videreutdanning for lærere

Undervisningsspråk

Engelsk

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning eller tilsvarende. Bestått engelsk 1 (30 sp) eller tilsvarende. Søker må være tilsatt i undervisningsstilling i skolen, i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Innhold

Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets struktur og engelsk som verdensspråk. Det legges vekt på videre utvikling av språkferdighet, tekstkompetanse og ordforråd samt arbeid med læringsstrategier. Emnet omfatter videre grunnleggende ferdigheter med vekt på skriving, litterære/kulturelle tekster for elever på mellom- og ungdomstrinnet, og samfunnsforhold og kultur i den engelskspråklige verden.

De fagdidaktiske delene av studiet bygger på skolens læreplaner og kompetansemål og gjenspeiler også gjennomgående mål for grunnskolelærerutdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha:

  • kunnskap om det engelske språkets struktur og hvordan ordforråd videreutvikles

  • kunnskap om engelsk som verdensspråk og kjennskap til noen varianter av engelsk

  • kunnskap om litterære/kulturelle teksters struktur og om språklige virkemidler

  • innsikt i ulike undervisningsmetoder og tilnærminger til språklæring

  • kunnskap om læringsstrategier og vurderingsformer som fremmer språklæring i et langsiktig perspektiv

  • forståelse for læringspotensialet i digitale verktøy

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • bruke engelsk sikkert og funksjonelt og være god rollemodell for elevene.

  • analysere litterære/kulturelle tekster i ulike sjangre, samt anvende et tilpasset begrepsapparat i arbeid med tekst

  • legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes språkferdigheter og ordforråd

  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen

  • ta i bruk den digitale læringsarenaen i arbeid med språklæring

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • formidle fagstoff og kommunisere godt på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen

  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

  • vedlikeholde og videreutvikle egen språklig og fagdidaktisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • minst 70% fremmøte på samlingene

  • to skrftlige og ett muntlig arbeidskrav må være godkjent

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester og er lagt opp som en kombinasjon av nettbasert studium og tre samlinger á to dager. Det er krav om 70% tilstedeværelse på samlingene. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer, som forutsetter aktiv deltakelse fra studenten. Lærernes egen undervisningspraksis og utprøving av tilegnet kunnskap i eget klasserom, brukes som grunnlag for didaktisk refleksjon.

Selvstudium, individuelt, i grupper, og på den digitale læringsplattformen, er sentrale arbeidsformer. Studenten skal levere tre arbeidskrav, to skriftlige og ett muntlig. I ett av arbeidskravene inngår kunnskapsdeling i eget kollegium, og i minst ett av arbeidskravene skal læreren ta i bruk digitale verktøy utenfor læringsplattformen. Nærmere informasjon gis i semesterplanen og publiseres i Canvas.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

6-timers skriftlig skoleeksamen. Gradert karakterskala.

Annen informasjon

Emnet inngår i Kompetanse for kvalitet, Kunnskapsdepartementets strategi for videreutdanning av lærere.

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-909 – Engelsk 2-A. Litteratur, kulturkunnskap og didaktikk 7.5
EN-910 – Engelsk 2-B. Språkkunnskap og didaktikk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:24:49