Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Engelsk 2 (5.-10. trinn). Videreutdanning for lærere

Undervisningsspråk

Engelsk

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning eller tilsvarende. Bestått engelsk 1 (30 sp) eller tilsvarende. Søker må være tilsatt i undervisningsstilling i skolen, i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Innhold

Emnet omfatter kunnskap om engelsk språk og kunnskap om språklæring, med fokus på videreutvikling av egen språkkompetanse. Emnet omfatter videre grunnleggende ferdigheter med vekt på muntlig arbeid i klasserommet, litterære/kulturelle tekster for elever på mellom- og ungdomstrinnet, og samfunnsforhold og kultur i den engelskspråklige verden.

De fagdidaktiske delene av studiet bygger på skolens læreplaner og kompetansemål og gjenspeiler også gjennomgående mål for grunnskolelærerutdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha:

  • kunnskap om gjeldende læreplan i engelsk

  • kunnskap om språkets struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk

  • kunnskap om språklæring

  • kunnskap om samfunnsforhold og kultur i engelsktalende land med vekt på tekster for ungdom

  • kunnskap om grunnleggende ferdigheter med vekt på muntlig arbeid

  • kunnskap om tekstproduksjon og ansvarlig kildebruk

  • forståelse for rollen som språklærer og språkmodell i et språkfremmende læringsmiljø

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • legge til rette for elevenes utforskning av samfunnsforhold og kultur i engelsktalende land

  • velge ut engelskspråklige tekster for barn og unge

  • legge til rette for variert og differensiert læringsarbeid som fremmer språklæring

  • stimulere til lese- og skriveglede gjennom inspirerende læringsaktiviteter

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid i engelsk

  • formidle fagstoff og kommunisere godt på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen

  • arbeide selvstendig og/eller sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

  • vedlikeholde og videreutvikle egen språklig og fagdidaktisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • minst 70% fremmøte på samlingene

  • to skriftlige og ett muntlig arbeidskrav må være godkjent

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester og er lagt opp som en kombinasjon av nettbasert studium og tre samlinger á to dager. Det er krav om 70% tilstedeværelse på samlingene. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer, som forutsetter aktiv deltakelse fra studenten. Lærernes egen undervisningspraksis og utprøving av tilegnet kunnskap i eget klasserom, brukes som grunnlag for didaktisk refleksjon.

Selvstudium, individuelt, i grupper, og på den digitale læringsplattformen, er sentrale arbeidsformer. Studenten skal levere tre arbeidskrav, to skriftlige og ett muntlig. I ett av arbeidskravene inngår kunnskapsdeling i eget kollegium. Nærmere informasjon gis i semesterplanen og publiseres i Canvas.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Mappe. Innhold i mappen som beskrevet i semesterplanen. Gradert karakterskala.

Annen informasjon

Emnet inngår i Kompetanse for kvalitet, Kunnskapsdepartementets strategi for videreutdanning av lærere.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved UiA § 12d.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-909 – Engelsk 2-A. Litteratur, kulturkunnskap og didaktikk 7.5
EN-910 – Engelsk 2-B. Språkkunnskap og didaktikk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:24:49