Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Engelsk 1 (1.-7. trinn). Videreutdanning for lærere

Undervisningsspråk

Engelsk

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning eller tilsvarende. Søker må være tilsatt i undervisningsstilling i skolen i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Anbefalte forkunnskaper

Undervisningserfaring i engelsk trinn 1-7. EN-914 Engelsk 1-A eller tilsvarende.

Innhold

Emnet omfatter kunnskap om engelsk språk og språksystem og fokuserer på læringsfremmende aktiviteter i klasserommet. Emnet omfatter videre grunnleggende ferdigheter med vekt på skriving samt tekster og litteratur for elever på barnetrinnet. Emnet fokuserer også på vurderingsformer som fremmer språklæring.

De fagdidaktiske delene av studiet bygger på skolens læreplaner og kompetansemål og gjenspeiler også gjennomgående mål for grunnskolelærerutdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha:

  • kunnskap om språkets struktur og ordforråd som grunnlag for læringsfremmende tilbakemeldinger til elevene om korrekt språkbruk, med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk

  • kunnskap om tekster for barn og unge og innsikt i bruk av tekster som stimulerer språklæring

  • kunnskap om grunnleggende ferdigheter med vekt på skriving

  • kunnskap om læringsstrategier, undervisningsmetoder og vurderingsformer som fremmer språklæring

  • forståelse for læringspotensialet digitale verktøy bidrar til på barnetrinnet

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være en god språkmodell i klasserommet 

  • velge ut og tilrettelegge arbeid med engelskspråklige tekster for barn og unge

  • veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst på hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk

  • legge til rette for variert og differensiert læringsarbeid som fremmer utviklingen av elevenes språkferdigheter og ordforråd

  • stimulere til lese- og skriveglede gjennom inspirerende læringsaktiviteter

  • utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis

  • ta i bruk den digitale læringsarenaen i arbeidet med å fremme språklæring

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • formidle fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen

  • arbeide selvstendig og/eller sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

  • vedlikeholde og videreutvikle egen språklig og fagdidaktisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • minst 70% fremmøte på samlingene

  • to skriftlige og ett muntlig arbeidskrav må være godkjent

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester og er lagt opp som en kombinasjon av nettbasert studium og tre samlinger á to dager. Det er krav om 70% tilstedeværelse på samlingene. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer, som forutsetter aktiv deltakelse fra studenten. Lærernes egen undervisningspraksis og utprøving av tilegnet kunnskap i eget klasserom, brukes som grunnlag for didaktisk refleksjon.

Selvstudium, individuelt, i grupper, og på den digitale læringsplattformen, er sentrale arbeidsformer. Studenten skal levere tre arbeidskrav, to skriftlige og ett muntlig. I ett av arbeidskravene inngår kunnskapsdeling i eget kollegium, og i minst ett av arbeidskravene skal læreren ta i bruk digitale verktøy utenfor læringsplattformen. Nærmere informasjon gis i semesterplanen og publiseres i Canvas.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

6-timers skriftlig skoleeksamen. Gradert karakterskala.

Annen informasjon

Emnet inngår i Kompetanse for kvalitet, Kunnskapsdepartementets strategi for videreutdanning av lærere.

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-911 – Engelsk 1-A Litteratur, kulturkunnskap og didaktikk 7.5
EN-912 – Engelsk 1-B Språkkunnskap og didaktikk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:24:49