Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Engelsk 1 (1.-7. trinn). Videreutdanning for lærere

Undervisningsspråk

Engelsk

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning eller tilsvarende. Søker må være tilsatt i undervisningsstilling i skolen i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Anbefalte forkunnskaper

Undervisningserfaring i engelsk trinn 1-7.

Innhold

Emnet omfatter kunnskap om engelsk språk og kunnskap om språklæring, med fokus på utvikling av egen språkkompetanse. Emnet omfatter videre grunnleggende ferdigheter med vekt på muntlig arbeid i klasserommet, samt tekster og litteratur for elever på barnetrinnet.

De fagdidaktiske delene av studiet bygger på skolens læreplaner og kompetansemål og gjenspeiler også gjennomgående mål for grunnskolelærerutdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha:

  • kunnskap om gjeldende læreplan i engelsk

  • kunnskap om språkets struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk

  • kunnskap om språklæring

  • kunnskap om tekster for barn og unge og innsikt i bruk av tekster som stimulerer språklæring

  • innsikt i egen språklæring og egne læringsstrategier

  • forståelse for rollen som språklærer og språkmodell i et språkfremmende læringsmiljø

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være en god språkmodell i klasserommet

  • velge ut engelskspråklige tekster for barn og unge

  • stimulere til bruk av språket gjennom inspirerende læringsaktiviteter

  • utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert ut fra gjeldende planverk for grunnskolen

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • arbeide selvstendig og/eller sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers språklæring

  • vedlikeholde og videreutvikle egen språklig kompetanse og språkforståelse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • minst 70% fremmøte på samlingene

  • to skriftlige og ett muntlig arbeidskrav må være godkjent

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester og er lagt opp som en kombinasjon av nettbasert studium og tre samlinger á to dager. Det er krav om 70% tilstedeværelse på samlingene. Det blir det lagt vekt på studentaktive arbeidsformer, som forutsetter aktiv deltakelse fra studenten. Lærerenes egen undervisningspraksis og utprøving av tilegnet kunnskap i eget klasserom, brukes som grunnlag for didaktisk refleksjon.

Selvstudium, individuelt, i grupper, og på den digitale læringsplattformen, er sentrale arbeidsformer. Studenten skal levere tre arbeidskrav, to skriftlige og ett muntlig. I ett av arbeidskravene inngår kunnskapsdeling i eget kollegium. Nærmere informasjon gis i semesterplanen og publiseres i Canvas.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Mappe. Innhold i mappen som beskrevet i semesterplanen. Gradert karakterskala.

Annen informasjon

Emnet inngår i Kompetanse for kvalitet, Kunnskapsdepartementets strategi for videreutdanning av lærere.

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved UiA § 12d.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-911 – Engelsk 1-A Litteratur, kulturkunnskap og didaktikk 7.5
EN-912 – Engelsk 1-B Språkkunnskap og didaktikk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:24:48