Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 2-årig masterprogram
  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Forkunnskapskrav

EN-410 og EN-411 eller ekvivalente kurs, 15 stp på 200-nivå, 15 stp i pedagogikk på masternivå, EN-429 og EN-430, samt praksis i trinn 5-10. 15 stp 400-nivå må være bestått før oppgaven er levert til vurdering.

Innhold

Masteroppgaven er et selvstendig forskningsprosjekt som fokuserer på faget engelsk eller fagspesifikke problemstillinger innen engelsk litteratur, kultur eller språk relatert til trinn 5-10. Arbeidet med oppgaven skal utføres i samarbeid med veilederen som må akseptere forskningsspørsmålet. Studenten blir tildelt veileder basert på en prosjektbeskrivelse. Arbeid med masteroppgaven er berammet for to semestre, men studentene følger også et kurs i sitt tredje semester samtidig som de jobber med oppgaven. Masteroppgavens lengde forventes å være ca. 20 000 ord.

Læringsutbytte

Kunnskap: Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten

  • få innsikt i forskningsmetoder innen litteratur- og språkforskning, relevante litteratur- og språkteorier, og grundig kjennskap til forskning på feltet som er relatert til oppgavetema

  • få spesifikk kunnskap relatert til oppgavens tema

Ferdigheter: Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten

  • utvikle evnen til å jobbe selvstendig med akademiske temaer

  • utvikle en problem-rettet, metodisk og teoretisk modent måte å jobbe med forskning på

  • utvikle evnen til å skrive strukturerte akademiske fagtekster

  • utvikle evnen til å vurdere argumenter, evaluere relevans, og bruke kvalitetskriterier

  • utvikle kompetanse i å delta i faglige akademiske samtalefora

Generell kompetanse: Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten

  • utvikle evnen til å kommunisere masterprosjektets tema og resultater til andre på en strukturert og forståelig akademisk måte

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske individuelle veiledninger (ca. 12 timer). Masteroppgaven kan ikke leveres til vurdering før alle kurs som inngår i utdanningen er bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Obligatoriske individuelle veiledninger (ca. 12 timer) og et skrivekurs.

Arbeidsomfanget er beregnet til 1200 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Masteroppgaven er evaluert for seg selv med gradert karakter. Etter evalueringen, en justerende muntlig eksamen finner sted. I muntlig eksamen gis det tid til en kort presentasjon av oppgaven og påfølgende diskusjon av temaet. Rammen for eksamen er 45 minutt.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:24:48