EN-453 Teknologi og litteratur
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Michael John Prince
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
- Oversettelse og fagspråklig kommunikasjon, master
- Teknologi, menneske og samfunn, masterprogram
- Master's Programme in English
Innhold
Hvordan kan fortellinger i litteratur, fjernsyn og film belyse forholdet mellom teknologi og mennesket? Har de noen viktige varslinger eller råd til oss i et samfunn hvor mange verdier, økonomiske som kulturelle, knyttes til teknologi? Dette emnet ser nærmere på fortellinger i våre mediaformer som avbilder ulike relasjoner mellom menneske og teknologi: genmodifisering og kloning, virtuell virkelighet, robot / kyborg og simulerte virkeligheter og agenter. Med utgangspunkt i opplysningstidens forståelse av individet, undersøker vi hvordan ulike verk utfordrer forståelsen av menneskets identitet som individ og art, og samtidig overfører visse mennesketrekk til maskiner, fysiske som virtuelle. Med teknologisk fremgang blir våre forutsetninger til privatliv, eiendom, fri vilje, liv og dødelighet satt på spill. De utvalgte verk skal undersøkes for å se hvordan og hvorvidt disse kategoriene må behandles på nytt, og hvordan holdninger til teknologien har forandret seg i takt med teknologiens utvikling.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fulført emne skal studenten:
-
vise forståelse for teknologiens nåværende rolle i den industrielle verdens sivilisasjonsutvikling og hvordan det fremstår i diverse underholdningsmedier
-
se paralleller fra historie og filosofi inn i emnet
-
vise innsikt i hvilken grad diverse teknologier oppfattes som hjelpemidler eller trusler til samfunnets basale oppgaver
-
ha kunnskap om diverse mainstream genrer og hvordan de benyttes som et forum for diskusjon om den teknologiske utviklingen.
Ferdigheter:
Etter fulført emne skal studenten kunne:
-
reflektere over litterære og narrative verk som en symptomatisk del av en implisitt samtale innenfor den vestlige og industrielle kultur
-
gjøre rede for hvordan diverse genrer reflekterer og bidrar til viktige diskusjoner i samfunnet
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten kunne;
-
forklare verdien og relevansen av populære narrativs bidrag til å forstå teknologiens plass i moderne samfunn
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studenten må ha deltatt på den obligatoriske samlingen (3-4 dager) i løpet av semesteret.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert med ett obligatorisk seminarmøte ved oppstart. Ellers er all undervisningen på Canvas. Emnet er bygd opp rundt bruk av en modulbasert studieguide og baserer seg på selvstudium med støtte i digitale læringsressurser. Fagstoffet innledes av foreleseren, og studentene deltar i samtaler på «chat» i mindre grupper. To innleverte mappearbeider skrives ut fra disse samtalene. Studentene er ansvarlig for en kort video hvor en artikkel eller narrativ er drøftet for de andre studentene. Foreleseren skal være tilgjengelig på chat 2 timer i uken for konsultasjon. Arbeidsomfang er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja, med forbehold om ledig plass.
Eksamen
Eksamen består av to individuelle oppgaver:
- Fire (4) korte oppgaver, ca. 3000 ord til sammen i en mappe som teller 40%
- En to døgns hjemmeeksamen (2000-3000 ord) som dekker hele pensumet og innhold. Teller 60%
Gradert karakter.