EN-430 Engelsk språk og læring
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Ingrid Kristine Hasund
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
EngelskForkunnskapskrav
EN-410 og EN-411 må være bestått
Innhold
Emnet legger spesiell vekt på undervisning av engelsk som fremmedspråk i norsk skole. Studentene vil bli godt kjent med de kontrastene mellom norsk og engelsk språk som ofte skaper problemer for elever som lærer engelsk. Det vil bli lagt vekt på lærings- og undervisningsstrategier i henhold til gjeldende læreplaner. Spesielle utfordringer med engelskundervisning i en flerspråklig skole vil også bli reflektert i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap: Etter fullført emne har studenten
-
spesifikke kunnskaper om de viktigste kontrastene mellom norsk og engelsk og deres betydning for fremmedspråkslæring
-
grundig kunnskap om språklæringsteorier, også dem som i særlig grad har preget fremmedspråksdidaktikken i norsk skole
-
inngående kunnskap om lærings- og undervisningsstrategier i henhold til gjeldende læreplan
-
kunnskap om språkdidaktisk forskning og forskningsmetoder innen engelskfaget i norsk skole
Ferdighet: Etter fullført emne kan studenten
-
gjøre rede for de viktigste kontrastene mellom norsk og engelsk og deres betydning for fremmedspråkslæring
-
gjøre rede for sentrale faktorer og teorier i fremmedspråkslæring
-
analysere og evaluere kritisk ulike språklæringsteorier
-
anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen
-
anvende relevante metoder i språkdidaktisk forskning
Generell kompetanse: Etter fullført emne kan studenten
-
bruke sine kunnskaper som grunnlag for videre studier i språkdidaktikk og FOU-arbeid
-
anvende sine kunnskaper og ferdigheter i undervisning, formidling, veiledning og informasjonsarbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen
1 obligatorisk skriftlig innleveringsoppgave, 1 muntlig presentasjon og praksis trinn 5-10 må være bestått. Obligatorisk fremmøte: Fravær på over 20% gir ikke rett til å gå opp til eksamen i emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og gruppearbeid. Regelmessig og aktiv deltakelse. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Undervisningsspråk: Engelsk. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 200 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
En ukes individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
EN-217 – Engelsk språk og læring | 7.5 |
EN-447 – Engelsk språk og læring | 7.5 |
EN-221 – Engelskfaget i norsk skole | 7.5 |