EN-429 Engelsk litteratur, kultur og læring
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Alf Tomas Tønnessen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Forkunnskapskrav
EN-410 og EN-411 må være bestått
Innhold
Emnet formidler kunnskap om litteratur og kultur og den rollen de spiller i norsk skole, også i historisk sammenheng. Studentene vil bli kjent med de viktigste teorier, begreper og modeller for studiet og formidlingen av litteratur og kultur. I tillegg vil også viktige faktorer for læring, slik som læringskontekst, motivasjon, læringsstrategier og språkoppnåelse bli lagt vekt på. Spesielle utfordringer med engelskundervisning i en flerkulturell og flerspråklig skole vil også bli reflektert i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap: Etter fullført emne skal studenten ha
-
spesialisert innsikt i utvalgte litterære tekster og kulturemner med særlig vekt på formidling
-
inngående kunnskap om litteraturen og kulturens rolle i engelskundervisningen i norsk skole
-
kunnskap om litteratur- og kulturdidaktisk forskning innen engelskfaget, også i norsk skolesammenheng
Ferdighet: Etter fullført emne skal studenten
-
gjøre rede for viktige prinsipper for studiet av litteratur- og kultur
-
gjøre rede for viktige prinsipper for litteratur- og kulturformidling overfor elever i skolen
-
analysere og evaluere kritisk litterære tekster og sakprosatekster og deres anvendelse i undervisningen
-
anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen
Generell kompetanse: Etter fullført emne kan studenten
-
bruke sine kunnskaper som grunnlag for videre studier i litteratur- og kulturdidaktikk og FOU-arbeid
-
anvende sine kunnskaper og ferdigheter i undervisning, formidling og/eller informasjonsarbeid
-
kunne reflektere over engelskfaget som skolefag og vitenskapsfag, og forholdet mellom disse, på en kritisk og selvstendig måte
Vilkår for å gå opp til eksamen
1 obligatorisk essay og praksis trinn 5-10 må være bestått. Obligatorisk fremmøte: Fravær på over 20% gir ikke rett til å gå opp til eksamen i emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og gruppearbeid. Regelmessig og aktiv deltakelse. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Arbeidsspråket er Engelsk. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 200 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
En ukes indivduell hjemmeeksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
EN-216 – Engelsk litteratur, kultur og læring | 7.5 |
EN-444 – Engelsk litteratur, kultur og læring | 7.5 |
EN-221 – Engelskfaget i norsk skole | 7.5 |