EN-217 Engelsk språk og læring
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Kamilla Kjøstvedt
- Ingrid Kristine Hasund
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
EngelskForkunnskapskrav
Bestått årstudium i engelsk (fra lektorutdanning) eller tilsvarende.
Innhold
Emnet legger spesiell vekt på undervisning av engelsk som fremmedspråk i norsk skole. Studentene vil bli godt kjent med de kontrastene mellom norsk og engelsk språk som ofte skaper problemer for elever som lærer engelsk. Det vil bli lagt vekt på lærings- og undervisningsstrategier i henhold til gjeldende læreplaner. Spesielle utfordringer med engelskundervisning i en flerspråklig skole vil også bli reflektert i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap: Etter fullført emne har studenten
-
spesifikke kunnskaper om de viktigste kontrastene mellom norsk og engelsk og deres betydning for fremmedspråkslæring
-
grundig kunnskap om språklæringsteorier, også dem som i særlig grad har preget fremmedspråksdidaktikken i norsk skole
-
inngående kunnskap om lærings- og undervisningsstrategier i henhold til gjeldende læreplan
-
kunnskap om språkdidaktisk forskning og forskningsmetoder innen engelskfaget i norsk skole
Ferdighet: Etter fullført emne kan studenten
-
gjøre rede for de viktigste kontrastene mellom norsk og engelsk og deres betydning for fremmedspråkslæring
-
gjøre rede for sentrale faktorer og teorier i fremmedspråkslæring
-
analysere og evaluere kritisk ulike språklæringsteorier
-
anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen
-
anvende relevante metoder i språkdidaktisk forskning
Generell kompetanse: Etter fullført emne kan studenten
-
bruke sine kunnskaper som grunnlag for videre studier i språkdidaktikk og FOU-arbeid
-
anvende sine kunnskaper og ferdigheter i undervisning, formidling, veiledning og informasjonsarbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen
1 obligatorisk skriftlig innleveringsoppgave, 1 muntlig presentasjon og praksis trinn 5-10 må være bestått. Obligatorisk fremmøte: Fravær på over 20% gir ikke rett til å gå opp til eksamen i emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og gruppearbeid. Regelmessig og aktiv deltakelse. Undervisningsspråk: Engelsk. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
4 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
EN-447 – Engelsk språk og læring | 10 |
EN-221 – Engelskfaget i norsk skole | 10 |
EN-430 – Engelsk språk og læring | 7.5 |