EN-216 Engelsk litteratur, kultur og læring
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Alf Tomas Tønnessen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
EngelskForkunnskapskrav
Bestått årstudium i engelsk (fra lektorutdanning) eller tilsvarende.
Innhold
Emnet formidler kunnskap om litteratur og kultur og den rollen de spiller i norsk skole, også i historisk sammenheng. Studentene vil bli kjent med de viktigste begreper og modeller for studiet og formidlingen av litteratur og kultur. I tillegg vil også viktige faktorer for læring, slik som læringskontekst, motivasjon, læringsstrategier og språkoppnåelse bli lagt vekt på. Spesielle utfordringer med engelskundervisning i en flerkulturell og flerspråklig skole vil også bli reflektert i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap: Etter fullført emne skal studenten ha
-
spesialisert innsikt i utvalgte litterære tekster og kulturemner med særlig vekt på formidling
-
inngående kunnskap om litteraturen og kulturens rolle i engelskundervisningen i norsk skole
-
kunnskap om litteratur- og kulturdidaktisk forskning innen engelskfaget, også i norsk skolesammenheng
Ferdighet: Etter fullført emne skal studenten
-
gjøre rede for viktige prinsipper for studiet av litteratur- og kultur
-
gjøre rede for viktige prinsipper for litteratur- og kulturformidling overfor elever i skolen
-
analysere og evaluere kritisk litterære tekster og sakprosatekster og deres anvendelse i undervisningen
-
anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen
Generell kompetanse: Etter fullført emne kan studenten
-
bruke sine kunnskaper som grunnlag for videre studier i litteratur- og kulturdidaktikk og FOU-arbeid
-
anvende sine kunnskaper og ferdigheter i undervisning, formidling og/eller informasjonsarbeid
-
kunne reflektere over engelskfaget som skolefag og vitenskapsfag, og forholdet mellom disse, på en kritisk og selvstendig måte
Vilkår for å gå opp til eksamen
1 obligatorisk essay og 1 muntlig presentasjon.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Regelmessig og aktiv deltakelse. Arbeidsspråket er engelsk. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
4 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
EN-444 – Engelsk litteratur, kultur og læring | 10 |
EN-221 – Engelskfaget i norsk skole | 10 |
EN-429 – Engelsk litteratur, kultur og læring | 7.5 |