Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Forkunnskapskrav

Bestått årstudium i engelsk (fra lektorutdanning) eller tilsvarende.

Innhold

Emnet formidler kunnskap om litteratur og kultur og den rollen de spiller i norsk skole, også i historisk sammenheng. Studentene vil bli kjent med de viktigste begreper og modeller for studiet og formidlingen av litteratur og kultur. I tillegg vil også viktige faktorer for læring, slik som læringskontekst, motivasjon, læringsstrategier og språkoppnåelse bli lagt vekt på. Spesielle utfordringer med engelskundervisning i en flerkulturell og flerspråklig skole vil også bli reflektert i emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap: Etter fullført emne skal studenten ha

  • spesialisert innsikt i utvalgte litterære tekster og kulturemner med særlig vekt på formidling

  • inngående kunnskap om litteraturen og kulturens rolle i engelskundervisningen i norsk skole

  • kunnskap om litteratur- og kulturdidaktisk forskning innen engelskfaget, også i norsk skolesammenheng

Ferdighet: Etter fullført emne skal studenten

  • gjøre rede for viktige prinsipper for studiet av litteratur- og kultur

  • gjøre rede for viktige prinsipper for litteratur- og kulturformidling overfor elever i skolen

  • analysere og evaluere kritisk litterære tekster og sakprosatekster og deres anvendelse i undervisningen

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen

Generell kompetanse: Etter fullført emne kan studenten

  • bruke sine kunnskaper som grunnlag for videre studier i litteratur- og kulturdidaktikk og FOU-arbeid

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter i undervisning, formidling og/eller informasjonsarbeid

  • kunne reflektere over engelskfaget som skolefag og vitenskapsfag, og forholdet mellom disse, på en kritisk og selvstendig måte

Vilkår for å gå opp til eksamen

1 obligatorisk essay og 1 muntlig presentasjon.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Regelmessig og aktiv deltakelse. Arbeidsspråket er engelsk. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

4 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-444 – Engelsk litteratur, kultur og læring 10
EN-221 – Engelskfaget i norsk skole 10
EN-429 – Engelsk litteratur, kultur og læring 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:27:07