Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Emnet har følgende fokus: øvelse i å analysere og vurdere tekster fra ulike sjangrer samt formidling av slike tekster til elever. Det gis stimulans til egen litteraturopplevelse og litteraturopplevelse hos elever, for eksempel gjennom egenproduserte tekster (prosa, poesi, adapsjoner etc.). Videre gis det økt innsikt i samfunnsforhold og kultur, nåtid og fortid, i den engelskspråklige verden. Kjennskap og innsikt i engelskspråklig litteratur samt hvordan denne kan tilpasses og tilrettelegges for elever vil også bli vektlagt i undervisning og praksis. Det søkes større kulturforståelse og toleranse både i arbeidet med ulike emner og litterære tekster. Det vil bli jobbet bevisst med engelsklærerrollen. Videre vil trening i å tilrettelegge og tilpasse både skriftlige og muntlige undervisningsopplegg for aktiv bruk av språket i arbeid med litteratur og kulturkunnskapsemner være sentralt.

Faget i praksis

Undervisningen fokuserer på forberedelse til praksis, planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg, samt vurdering av opplegg i etterkant.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Studenten

  • har kunnskap om levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på tekster for barn på trinn 1-7, samt innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i begynnerundervisningen

  • har innsikt i kulturelle konvensjoner slik at studentene kan tilpasse språkbruken sin til ulike situasjoner

  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter for læring og utvikling og prosesser som fremmer disse i engelsk

  • har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver, kartleggingsverktøy og læremidler for engelskfaget samt kan bruke underveisvurdering i engelskfaget

  • kjenner til sanger, rim, litteratur og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisningen av barn på trinn 1-7

  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 1 -7

Ferdigheter: Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig rettet mot begynneropplæring

  • kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdigheter for trinn 1-7

  • kan muntlig og skriftlig diskutere et utvalg av skjønn- og faglitteratur relevant for trinn 1-7

  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen for trinn 1-7

  • kan bruke den digitale læringsarenaen for å fremme språklæring og formidling av fagstoff for begynneropplæring og trinn 1-7

Generell kompetanse: Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 1-7

  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst

  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling

  • kan vedlikeholde og utvikle egen litterære, kulturelle og didaktiske kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

Krav om 70 % obligatorisk fremmøte i undervisningen må være oppfylt. Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. For enkeltemnestudenter skal fagdidaktisk arbeid, som erstatter praksis, være bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er lagt opp med ulike undervisningsformer i større og mindre studentgrupper. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, muntlige og skriftlige studentarbeid, samt digitale arbeidsformer. Det er 70 % obligatorisk fremmøte i undervisningen. Det inngår 20 dager praksis for grunnskolelærerstudenter.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning, og forbehold om ledig kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, samt eventuelle forkunnskapskrav.

Eksamen

Eksamen består av tre deleksamener: to innleveringer i mappevurdering og en muntlig eksamen. De tre deleksamenene teller 1/3 hver. Alle delene må være bestått. Gradert karakter. Nærmere opplysninger om innholdet i mappen gis ved semesterstart.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-135 – Engelsk litteratur, kulturkunnskap og didaktikk 1 ( 1.-7. trinn ) 15
EN-911 – Engelsk 1-A Litteratur, kulturkunnskap og didaktikk 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:24:40