Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Kreativ ledelse

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse samt gjennomført emne Kreativ ledelse og coaching nivå A eller tilsvarende.

Innhold

Studiested: Oslo

Uke 38: 17.-21.09 2019
Uke 47: 18.-21.11 2019 Oslo
Uke 04: 20.-23.01 2020 Oslo

Kommunikasjon er et viktig tema i emnet. Gjennom en skjerpet bevissthet på virkningen av ord, begreper og språkmønstre, oppøver studentene sine ferdigheter innenfor dette området. Videre styrkes formidlingsevnen i kommunikasjonssituasjonen gjennom å trekke inn innsikt fra skapende prosesser i sceniske fag. Arbeid med verdier står sentralt i emnet. Studentene lærer hvordan historiefortelling kan avsløre emosjonell resonans. De lærer også å identifisere og analysere positive opplevelser i et biografisk materiale for å avdekke underliggende verdier. Målet er å transformere disse verdiene fra å være ord på en liste til å bli kilder til energi og målrettet handling. Det skjer gjennom å anvende teknikker og verktøy fra teaterfaget basert på improvisasjon, intervjumetoder og karakterutviklingsteknikker. Emnet inkluderer videre opplæring i hvordan nye innfallsvinkler til fastlåste situasjoner kan skapes gjennom perspektiv- coaching basert på fantasi, metaforer, objekter og karakterer. I tillegg lærer studentene å analysere endringsprosjekter i lys av dramaturgiske mønstre som ligger til grunn for myter, eventyr og klassiske historier fra film, litteratur og dramatikk. Det gis videre en oppgave som skal bygge på dybdeintervjuer med mennesker som har oppnådd synlige resultater innenfor nærings- samfunns- eller kulturliv. Hensikten er å lære av faktorene som ligger til grunn for resultatene, og om mulig anvende kunnskapen i eget virke. I løpet av emnet utfordres studentene til kontinuerlig å utvide sin komfortsone gjennom involvering i kreative øvelser og praktisk trening. På denne måten skapes det en arena for refleksjon, selvinnsikt og personlig utvikling.

Læringsutbytte

Etter fulført emne skal studenten:
-ha kunnskap om hvordan hensiktsmessig valg av ord, begreper og språkmønstre skaper en kommunikasjon som kan gi bedre støtte til mennesker i lærings- og arbeidsprosesser.
-kunne bruke emosjonell resonans som et verktøy til å for å bli bedre kjent med medarbeidere og egne verdier.
-kunne anvende kreative teknikker knyttet til fiksjon og karakterbygging som fremmer verdiintegrering og verdiforankring i liv og arbeid.
-kunne beherske perspektiv- coaching basert på fantasi, metaforer, objekter og karakterer.
-kunne forstå endringsprosjekter i lys av den dramaturgiske strukturen som ligger til grunn for klassiske myter, eventyr og historier fra film, dramatiske og episke tekster
-Kunne isolere kritiske suksessfaktorer i kultur- og arbeidsliv ved å analysere beste praksis.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Alle obligatoriske oppgaver og innleveringer må være godkjent. Nærmere informasjon om antall og omfang blir fremlagt ved kursstart i Canvas.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen består av en skriftlig prosjektoppgave. Arbeidet med oppgaven foregår gjennom hele kursforløpet. Oppgaven gjennomføres i team på 2-3 personer og skal baseres på intervjuer og relevant teori samt læringsinnholdet i emnet. Gruppen får en felles vurdering.
Karakteruttrykk: Bestått/ikke beståt

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:26:57