Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Kunstfag i skole og barnehage, videreutdanning

Innhold

Emnet vil bestå av tre hoveddeler: dramaturgiske verktøy, scenekunstarbeid og kreative arbeidsformer for utvikling av scenisk materiale.

 

I arbeid med dramaturgiske verktøy vil det bli gitt en innføring i forskjellige modeller og hvordan disse benyttes i strukturering og dramatisering av tekst.

 

I hovedemnet kreative arbeidsformer vektlegges konkrete teknikker og innfallsvinkler som kan brukes i utvikling av tekst og fysisk materiale for scenen, fra idé til forestilling.

 

I hovedemnet scenekunst ser vi nærmere på grunnelementene i teaterarbeid som regi, skuespillteknikk, og scenografi. Vi vil fokusere på praktiske aspekter rundt teaterproduksjon fra prosess til produkt, samt forskjellige vurderingsformer i faget.

 

Emnet retter seg mot pedagoger som, etter innføring av valgfaget sal og scene fra 8- 10 trinn, har behov for påfyll eller oppgradering av sin kompetanse. Det blir gitt pedagogiske verktøy for å lage forestillinger ut i fra forskjellige utgangspunkt, som ulike typer litterære tekster, ferdig utarbeidede manus og elevenes egne historier, idèer eller interesseområder.

 

Emnet har også didaktisk relevans for pedagoger som ønsker å utvikle alternative undervisningsopplegg innenfor fag som ikke er direkte scene-relaterte. Tekstutviklingsarbeidet vil være fruktbart innenfor alle språkfag, og verktøyene som gis for å kunne skape ulike performative situasjoner med utgangspunkt i et tema, et problem eller en historie har en enda bredere faglig og pedagogisk anvendelse.

Datoer
2018
30.nov.-1.des Samling

2019:
18.-19. januar Samling
29. januar Utlevering av oppgave
12. februar Innlevering av oppgave
8. og 9. mars Samling
5. og 6. april Samling
19. og 20. april Samling

Praktisk eksamen utleveres 22.mai, visning og muntlig samtale 24. mai.

Læringsutbytte

Målet med studiet er å gjøre studenten i stand til å utvikle og strukturere tekst og fysisk materiale for scenisk arbeid, samt ha elementære kunnskaper om teaterproduksjon og regiarbeid.

Kunnskaper

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • Ha grunnleggende kunnskaper om dramaturgi

  • Ha grunnleggende kunnskaper om teatret som organisasjon

  • Ha grunnleggende kunnskaper om regi

  • Ha grunnleggende kunnskaper om scenografi

  • Ha grunnleggende kunnskaper og skuespillteknikk

 

Ferdigheter

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • kunne organisere og planlegge en teaterproduksjon fra prosess til produkt

anvende ulike kreative arbeidsformer for utvikling av scenisk materiale

  • kunne grunnleggende teknikker i arbeid med rolleutvikling - og karakterarbeid

  • anvende regiverktøy

  • kunne strukturere en tekst for scenisk arbeid

 

Generell kompetanse

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • ha en generell kompetanse om utfordringer rundt sceniske produksjoner.

  • kunne definere og anvende scenerom

  • ha kompetanse på ulike vurderingsformer innen faget

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent krav til 80% obligatorisk deltakelse i undervisningen

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen gjennomføres todelt; hjemmeeksamen og praktisk gruppeeksamen.

  1. Individuell hjemmeeksamen med fokus på hoveddelene i kurset, sett i forhold til en praktisk oppgave. Oppgaven går over fjorten dager, og leveres digitalt. Denne oppgaven må leveres for å kunne gå opp til praktisk gruppeeksamen. Vektes 40%

  2. Praktisk gruppeeksamen består av en scenisk fremføring i gruppe. Arbeidet strekker seg over tre dager og avsluttes med en framføring og etterfølgende samtale. Individuell gradert karakter. Vektes 60 %

Vurderes med gradert karakter A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:26:56