DR-206 Drama og teater i barnehagen
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Anne-Mette Liene
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene av barnehagelærerutdanningen. BUL100 Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) skal inngå i disse.
Anbefalte forkunnskaper
-
NHB 100 Natur, helse og bevegelse
-
SRE 100 Samfunn, religion, livssyn og etikk
-
STM 100 Språk, tekst og matematikk
-
KKK 100 Kunst, kultur og kreativitet
Innhold
Emnet har et klart praktisk preg, med teoristoffet lagt i tilknytning til de ulike praktiske aktivitetene, og man sikter mot å videreutvikle den enkelte students eget skapende potensial. Det vil i så stor grad som mulig bli arbeidet i perioder knyttet til temaer eller prosjekter, mens en del generell egentrening vil gå gjennom hele emnet.
Det gis innføring i grunnleggende skuespillerarbeid. Ved bruk av kropp og stemme som uttrykksmidler, vil studenten lære å utforske improvisasjon, ideutvikling, tilstedeværelse, rombruk og rollearbeid. Lek som uttrykksform og læringsområde er et viktig utgangspunkt. Forholdet mellom lek, drama og teater vil bli utforsket. Det gis en innføring i sentrale begreper fra drama- og teaterpedagogikk, samt utvalgte deler av teaterteori og teaterhistorie. Dette danner grunnlag for refleksjon rundt ulike teaterformer og teateruttrykk.
Ved å vektlegge studentens egenutvikling innenfor lek, improvisasjon og rollearbeid vil studenten være i stand til å forstå skuespillerens plass i en teaterproduksjon, samt samarbeid og samhandling i en kollektiv prosess. Gjennom arbeid med form og innhold i kreative prosesser vil studentene få erfaring med å lede barn og voksne. Verktøyene fra teaterfaget kan også benyttes i prosjektledelse og ulike formidlingsformer i en barnehagelærers lederskap.
Emnet skal gi kunnskap, lyst og evne til å kunne igangsette, drive og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen. Emnet skal videreutvikle studentenes egne ferdigheter innenfor det kunstfaget de velger å spesialisere seg i, sånn at de får faglig trygghet. De lærer å beherske materialer, redskaper, virkemidler og uttrykksformer innenfor enten musikk, forming eller drama. De videreutvikler sine kunnskaper om og erfaringer med det å kommunisere gjennom symbolske, visuelle, musikalske, sceniske handlinger og uttrykk.
Emnet vil gi en mulighet for å drøfte allmenne estetiske og kunstfaglige problemstillinger, og studentens kunnskap om kreative og skapende prosesser står sentralt. Studentene vil få en forståelse for og evne til å stimulere den estetiske dimensjonen i barns lek, og kunne sette leken inn i en samfunnsmessig og kunstnerisk kontekst.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
kjenner teaterfagets virkemidler, slik at drama og teater kan anvendes i ulike former for kommunikasjon, samspill, skapende prosesser og kunstneriske uttrykk
-
har grunnleggende innsikt i den dramatiske lekens estetiske dimensjon
-
har en grunnleggende teoretisk og praktisk kjennskap til drama- og teaterpedagogikk
FERDIGHETER
Studenten
-
behersker grunnleggende arbeidsformer og teaterteknikker som lek, improvisasjon og rollearbeid
-
kan gjennom kropp og stemme utforske ulike spillformer og ulike former for rollearbeid
-
kan igangsette, delta i og lede kreative prosesser, kunstpedagogiske prosjekter og kunstfaglige utviklingsarbeid, samt anvende teaterfagets virkemidler i disse
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
har grunnleggende praktisk og teoretisk innsikt i de forskjellige sidene ved en teaterproduksjon
-
har et faglig grunnlag for å skape og reflektere rundt teaterkunst for barn i ulike aldersgrupper
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.
-
Emnet har et krav om 70% tilstedeværelse for å kunne gå opp til eksamen.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform, jf. Kvalitetssystemet kapittel 4.1. Evalueringen gjennomføres som en sluttevaluering.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Praktisk visning i gruppe. Arbeidet strekker seg over tre dager og avsluttes med en framføring og etterfølgende refleksjon og samtale.
Karakteruttrykk: Individuell gradert karakter.
Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.