Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet gir en grunnleggende praktisk og teoretisk kunnskap om skuespillere, ensemblet og om teaterlæreren.

Det gis innføring i grunnleggende skuespillerarbeid som; stemme, bevegelse, romfølelse, samarbeid og til stedeværelse. Gjennom dette utforskes improvisasjon og karakterarbeid, samt ulike sjangre innen skuespillerkunsten.

Ved å vektlegge studentens egenutvikling innen lek, improvisasjon og rollearbeid vil studenten være i stand til å forstå skuespillerens plass i en teaterproduksjon, samt samarbeid og samhandling i en kollektiv prosess.

Gjennom teaterproduksjon vil studenten få innsikt og erfaring med teaterproduksjonens mange arbeidsområder og forholde seg skapende til ulike dramaturgiske og formmessige valg.

Emnet gir praktisk og teoretisk innføring i grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse for drama og teater som kunstpedagogikk. Det vil bli arbeidet med ulike drama- og teaterpedagogiske metoder.

Emnet har et praktisk preg, hvor teoristoffet knyttes opp mot det praktiske arbeidet. Selvstudium av teori, generell egentrening og egenutvikling vil være gjennomgående i emnet.

Læringsutbytte

Studenten 

  • Har innsikt i teater som kunst, drama som kunstpedagogisk arbeidsmåte og anvendelse av drama/teater i skolesammenheng

  • Har grunnleggende kjennskap til forskjellige dramatiske uttrykksformer gjennom bruk av kropp og stemme og om teatrets virkemidler

  • Kan anvende lek og improvisasjon som elementer i teaterproduksjon og undervisning

  • Kan planlegge, gjennomføre og vurdere drama- og teaterarbeid med idé, tema eller tekst som utgangspunkt

  • Har grunnleggende kunnskap om fagdidaktisk teori, drama ¿ og teaterpedagogisk historie og teori

  • Kan anvende ulike dramatiske arbeids- og uttrykksformer for å utforske etiske og estetiske sider ved et lærestoff, og sette fokus på og drøfte problemer i barn og unges hverdag

  • Har grunnleggende praktisk og teoretisk innsikt i de forskjellige sidene ved en teaterproduksjon

  • Har erfaring med ulike aspekter med gruppeprosesser og ensemblearbeid

  • Behersker norsk språk til å formidle fagstoff muntlig og skriftlig

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning.

Godkjent obligatoriske oppgaver. Oversikt over obligatoriske oppgaver fremlegges i Canvas ved semesterstart.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Del 1: Praktisk visning i gruppe. Arbeidet strekker seg over tre dager og avsluttes med en framføring og etterfølgende samtale. Individuell gradert karakter. Teller 60 %.

Del 2: 6-timers digital skoleeksamen. Karakteruttrykk: Gradert karakter. Teller 40 %.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
DR-130 – Inn i teateret I: Skuespilleren, ensemblet og teaterlæreren 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:26:53