BV-500 Veiledning og myndiggjøring
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Jorunn Gjedrem
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Fullført de tre første studieårene av barnevernstudiet, i tillegg til ME-416 og ME-417
Innhold
Veiledning i barnevernfaglig kontekst er dette emnets hovedtema. Det omfatter både kollegaveiledning og veiledning av barn/unge og deres familier. Ulike veiledningstradisjoner vil bli gjennomgått, men vekten legges på humanistisk orienterte og dialogbaserte tilnærminger.
Idealet om myndiggjøring og involvering av den andre vies særlig oppmerksomhet.
Emnet legger til grunn at kompetanse i veiledning best utvikles når det tas utgangspunkt i erfarte utfordringer for så å la disse komme i dialog med teoretiske perspektiv og etiske utfordringer.
Veiledningspraksis inngår i emnet. Studentene får konkrete veiledningsoppgaver overfor studenter som er tidligere i utdanningen. Studentenes egen opplevde erfaring med veiledning og tilbakemelding fra den veiledede vil stå sentralt. Sentrale tema:
-
Veiledningstradisjoner med særlig vekt på humanistisk orienterte og dialogbaserte tilnærminger
-
Dialogen og den andres perspektiv
-
Språkets og ordenes makt
-
Myndiggjøring som veiledningens ideal
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten
-
ha avanserte kunnskaper om ulike veiledningstradisjoner, om humanistisk orienterte og dialogbaserte tilnærminger
-
ha inngående kjennskap til utfordringer barnevernets profesjonelle yrkesutøvere og tjenestemottakere står overfor
-
ha solid kunnskap om myndiggjøring og utfordringer knyttet til dette idealet i veiledning i en barnevernkontekst
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne analysere eksisterende teorier og fortolkninger innenfor veiledningsfeltet
-
kunne planlegge og gjennomføre veiledning i ulike barnevernkontekster
-
kunne anvende kunnskap om myndiggjøring og innsikt til barns beste
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på veiledningsområdet og ivareta den andres interesser
-
kunne gjennomføre en veiledningsprosess til den andres beste
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav må være godkjent. Det gis nærmere informasjon i Canvas. Det kreves minimum 80 % frammøte på samlinger med gjennomføring av praktiske veilederferdigheter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene varierer mellom forelesning, teoretisk fordypning, gruppearbeid, lærerledet veiledning og utprøving av veilederferdigheter overfor medstudenter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Individuell semesteroppgave, nærmere beskrivelse gis på Canvas. Gradert karakter, A-F.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.