BV-301 Digitalisering, kommunikasjon og etikk
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Heidi Esma Dahl Bønnhoff
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
SO-104 Etikk, dømmekraft og profesjonsutøvelse og BV-201 Grunnlagstenkning og etikk i barnevernet.
Innhold
Emnet gir studentene innsikt i hvordan digitalisering påvirker barn og unges liv, og hvordan digitalisering kan bidra til utenforskap, men også inkludering og deltakelse. Det gir oversikt over hvordan digitale verktøy benyttes i barnevernet og hvordan dette påvirker tjenestene, blant annet i form av styring på ulike nivå. Emnet gir kjennskap til hvilke forventninger sentrale myndigheter har knyttet til digital innovasjon i sektoren. Etiske utfordringer knyttet til digitalisering, herunder verdier, personvern og brukerorientering, vil bli belyst. Forsvarlig lagring, deling og håndtering av persondata og datasikkerhet vil være sentrale tema, likeledes kommunikasjon, digital samhandling og informasjonsinnhenting. Emnet vil også omhandle sårbarhetshensyn på ulike nivå.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap:
-
Ha kjennskap til sentrale styringsdokument for digital innovasjon og utvikling av barnevernsfeltet
-
Ha kunnskap om digitalisering i barnevernet, herunder digital kommunikasjon, informasjon og sikkerhet
-
Ha kunnskap om etiske dimensjoner ved digitaliseringens potensialer og utfordringer med vekt på kommunikasjon, relasjon og samhandling
-
Ha kunnskap om hvordan digitalisering påvirker barn og unges hverdagsliv, herunder spillavhengighet og tilnærminger som fremmer inkludering og samhandling
Ferdigheter:
-
Kunne analysere utviklingstrekk og etiske utfordringer knyttet til digitalisering i barnevernet
-
Kunne anvende kunnskap om digital kommunikasjon i tråd med profesjonsfaglig kunnskap og etiske prinsipper
-
Kunne reflektere kritisk over forholdet mellom digital kompetanse, digital tilhørighet- og utenforskap, og utfordringer knyttet til spillavhengighet
Generell kompetanse:
-
Ha innsikt i hvordan digitalisering påvirker barn og unges liv
-
Ha innsikt i betydningen av digital kommunikasjon og innovasjon i barnevernsfaglig arbeid, og kan knytte etiske refleksjoner til digitalisering i barnevernsfeltet.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Innleveringsoppgaver må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Det er krav om minimum 70% obligatorisk oppmøte til undervisningen. Nærmere informasjon om oppgavene gis i Canvas ved semesterstart. Deltakelse i mentorgruppe (80% frammøte).
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, ulike seminarer, herunder Rød tråd.
Det er krav om minimum 70 % obligatorisk oppmøte til undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen består av 2 dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter, A-F.