BV-300 Barn, familier og barneverntjenesten
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Sissel Neverdal
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
BV-100 Innføring i barnevern, BV-200 Miljøterapeutisk arbeid, BV-202 Praksis i miljøterapeutisk barnevern, JU-200 Forvaltningsrett og JU-301 Velfersdrett.
Innhold
Emnet handler om arbeid med barn og unge i en barnevernkontekst og gir utdypende forståelse i sentrale deler av det barnevernfaglige arbeidet med vekt på arbeidsmåtene i en kontekst av frivillighet og tvang. Temaer som tas opp er samarbeid med barn, unge og foreldre, undersøkelse av barnets omsorgssituasjon, iverksetting av hjelpetiltak og dokumentasjon. I tillegg vil emnet omhandle ulike forhold som medvirker til omsorgssvikt. En sentral del i emnet er observasjon i barneverntjenesten og rollespill. Deler av emnet samkjøres med SO-202 Sosialt arbeid med barn og familier.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap:
-
ha innsikt i tema om samarbeid og medvirkning med barn og foreldre
-
ha kunnskap om foreldreferdigheter, foreldresamarbeid og omsorgskompetanse
-
ha kunnskap om ulike former for omsorgssvikt, årsaksforhold og mulige konsekvenser for barns helse og utvikling
-
ha kunnskap om risiko, beskyttelse og resiliens
-
ha bred kunnskap om kartlegging, analyse og vurdering i faglig forankrede undersøkelser
-
ha bred kunnskap om kvalitet og dokumentasjonsformer og -krav i barnevernet
-
ha kunnskap om oppfølging, tiltak og fosterhjemsarbeid
-
ha kunnskap om frivillighet og tvang
Ferdigheter:
-
kunne samhandle og samarbeide med barn og voksne ut fra hver enkeltes forutsetning og kontekst
-
kunne anvende barnevernfaglig kunnskap til å undersøke, kritisk vurdere og dokumentere barn og unges behov og omsorgssituasjon, herunder akuttarbeid
-
kunne kartlegge ressurser og risikofaktorer
-
kunne bidra til endringsarbeid i samarbeid med familien
-
kunne vurdere grunnlaget for valg av tiltak for og sammen med barn og unge
-
kunne redegjøre muntlig og skriftlig for faglige vurderinger og skjønn
-
kunne mestre konfliktfylte situasjoner
-
kunne se og vurdere barnet i et helhetsperspektiv
Generell kompetanse:
Ha innsikt i:
-
hva det kan innebære å ha et barneperspektiv i arbeidet
-
barnevernsarbeiderens komplekse rolle og funksjon
-
betydningen av tverrfaglig samarbeid i barnevernfaglig arbeid
-
dilemmaer som kan oppstå der rett til privatliv står i konflikt med barnets rett til beskyttelse og omsorg
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav. Det er krav om minimum 70 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Nærmere informasjon gis på Canvas ved semesterstart. Deltakelse i mentorgruppe.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, RødTråd samlinger, seminarer, gruppearbeid og ferdighetstrening. Det kreves 70 % obligatorisk frammøte.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
5 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter, A-F.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d