Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

BV-100 Innføring i barnevern, BV-200 Miljøterapeutisk arbeid, BV-202 Praksis i miljøterapeutisk barnevern, JU-200 Forvaltningsrett og JU-301 Velfersdrett.

Innhold

Emnet handler om arbeid med barn og unge i en barnevernkontekst og gir utdypende forståelse i sentrale deler av det barnevernfaglige arbeidet med vekt på arbeidsmåtene i en kontekst av frivillighet og tvang. Temaer som tas opp er samarbeid med barn, unge og foreldre, undersøkelse av barnets omsorgssituasjon, iverksetting av hjelpetiltak og dokumentasjon. I tillegg vil emnet omhandle ulike forhold som medvirker til omsorgssvikt. En sentral del i emnet er observasjon i barneverntjenesten og rollespill. Deler av emnet samkjøres med SO-202 Sosialt arbeid med barn og familier.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap:

  • ha innsikt i tema om samarbeid og medvirkning med barn og foreldre

  • ha kunnskap om foreldreferdigheter, foreldresamarbeid og omsorgskompetanse

  • ha kunnskap om ulike former for omsorgssvikt, årsaksforhold og mulige konsekvenser for barns helse og utvikling

  • ha kunnskap om risiko, beskyttelse og resiliens

  • ha bred kunnskap om kartlegging, analyse og vurdering i faglig forankrede undersøkelser

  • ha bred kunnskap om kvalitet og dokumentasjonsformer og -krav i barnevernet

  • ha kunnskap om oppfølging, tiltak og fosterhjemsarbeid

  • ha kunnskap om frivillighet og tvang

 

Ferdigheter:

  • kunne samhandle og samarbeide med barn og voksne ut fra hver enkeltes forutsetning og kontekst

  • kunne anvende barnevernfaglig kunnskap til å undersøke, kritisk vurdere og dokumentere barn og unges behov og omsorgssituasjon, herunder akuttarbeid

  • kunne kartlegge ressurser og risikofaktorer

  • kunne bidra til endringsarbeid i samarbeid med familien

  • kunne vurdere grunnlaget for valg av tiltak for og sammen med barn og unge

  • kunne redegjøre muntlig og skriftlig for faglige vurderinger og skjønn

  • kunne mestre konfliktfylte situasjoner

  • kunne se og vurdere barnet i et helhetsperspektiv

 

Generell kompetanse:

Ha innsikt i:

  • hva det kan innebære å ha et barneperspektiv i arbeidet

  • barnevernsarbeiderens komplekse rolle og funksjon

  • betydningen av tverrfaglig samarbeid i barnevernfaglig arbeid

  • dilemmaer som kan oppstå der rett til privatliv står i konflikt med barnets rett til beskyttelse og omsorg

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidskrav. Det er krav om minimum 70 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Nærmere informasjon gis på Canvas ved semesterstart. Deltakelse i mentorgruppe.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, RødTråd samlinger, seminarer, gruppearbeid og ferdighetstrening. Det kreves 70 % obligatorisk frammøte.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

5 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:24:09