Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

SO-104 Etikk profesjonsutøving og dømmekraft.

Innhold

Emnet omhandler etikk og vitenskapsteoretiske perspektiver med særlig relevans for

barnevernet. De vitenskapsteoretiske perspektivene knyttes til spørsmålet om hva slags

kunnskap som er sakssvarende for barnevernets utfordringer og oppgaver. Emnets etikkdel

omhandler verdimessige og eksistensielle dimensjoner slik de kommer til uttrykk i styrende

dokumenter for barnevernet, og slik de aktualiseres og utfordres i utøvd barnevernsarbeid.

Spenningsfelt knyttet til barnevernets sentrale oppgaver blir vektlagt.

 

Emnet vil trekke veksler på etisk teori med særlig vekt på tilnærminger som vektlegger erfaringer, det vil si et nedenfraperspektiv, slik det er utviklet innenfor fenomenologisk orientert etikk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap:

  • ha bred kunnskap om vitenskapsteorietiske posisjoner med særlig relevans for barnevernet

  • ha bred kunnskap om barnevernets tema og ulike kunnskapsregimer

  • ha kunnskap om fenomenologisk orientert etikk

  • ha bred kunnskap om verdier, livsspørsmål og faglige og forvaltningsmessige tilnærminger i barnevernet

  • ha kunnskap om etiske utfordringer i utøvelsen av barnevern, herunder samtalen som etisk utfordring

Ferdigheter:

  • kunne identifisere og diskutere vitenskapsteorietiske posisjoner i barnevernets teorier og forskningstradisjoner

  • kunne diskutere hva som er sakssvarende kunnskap for barnevernet

  • kunne identifisere og reflektere over verdimessige dimensjoner i barnevernets dokumenter, metoder og styrende dokumenter

Generell kompetanse:

  • ha innsikt i barnevernets vitenskapsteoretiske, etiske og eksistensielle dimensjoner

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er krav om minimum 70% obligatorisk oppmøte til undervisningen. For å gå opp til muntlig eksamen, må essayet være levert og godkjent. Deltakelse i mentorgruppe.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, essayskriving og gruppearbeid med undringsgrupper der studentene aktivt bruker sine erfaringer fra praksis. Det er krav om 70 % obligatorisk fremmøte. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Eksamen er todelt, individuelt essay som teller 40 % av endelig karakter og muntlig eksamen som teller 60 %. Gradert karakter, A-F. 

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:24:09