Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

BV-100 Innføring i barnevern, PS-101 Psykologiske emner og PS-103 Barns utvikling.

Innhold

Emnet handler om barnet og dets omgivelser og hvordan en ved hjelp av muligheter i barnets miljø kan iverksette mestrings- og endringsprosesser. Emnet legger vekt på å legge til rette for fysisk, psykisk, sosial og personlig vekst og å styrke barn og unges egenomsorg. Emnet retter seg både mot utsatte barn og unges hverdagsliv i ulike omsorgs-/behandlingstiltak og på mer forebyggende tiltak i barnets vanlige omgivelser, som for eksempel i skole og hjemmemiljø. Det legges vekt på rettigheter og rammeverk med sikte på å forstå handlingsrommet for endring ved hjelp av miljøterapi, samt institusjonsarbeidets muligheter og begrensninger. Ulike miljøterapeutiske retninger gjennomgås. Studenten skal også få innsikt i temaer rundt vold, mishandling og overgrep utfra en tverretatlig tilnærming. Barns medvirkning og involvering er en sentral del av emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap:

  • ha bred kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk arbeid i ulike virksomheter, f.eks. barneverninstitusjoner, hjemmebaserte tjenester, skole og forebyggende arbeid

  • ha kunnskap om tilrettelegging av gode mestringsopplevelser gjennom aktiviteter

  • har grunnleggende kunnskap om tegn og symptomer på barn og unge som har vært utsatt for vold og overgrep, mulige årsaksforhold, uttrykk og konsekvenser

  • har bred kunnskap om kommunikasjon og relasjonens betydning i møte med barn utsatt for fysiske, psykiske eller seksuelle overgrep  

Ferdigheter:

  • kunne anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og familier

  • kunne bygge opp trygge relasjoner og kommunisere på en måte som fremmer involvering og medvirkning

  • kunne møte barn og unge utsatt for vold og overgrep med en empati og tverretatlig tilnærming

Generell kompetanse:

  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere varierte miljøterapeutiske tiltak over tid alene og som deltaker i et team, i tråd med etiske krav og retningslinjer

  • kunne avdekke og kjenne til tilnærmingene til barn og unge utsatte for vold og overgrep

  • kunne kommunisere med barn og unge og legge til rette for medvirkning og involvering

Vilkår for å gå opp til eksamen

Flere deloppgaver må bestås. Nærmere opplysninger vil bli gitt i Canvas ved semesterstart. Det er krav om minimum 70 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Deltakelse i mentorgruppe.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet inneholder undervisning, seminar, gruppearbeid og ferdighetstrening.  Undervisningen kan bli gitt i bolker. Det kreves 70% frammøte i emnet. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Individuell semesteroppgave med analyse over en hendelse i miljøterapi. Hendelsen kan være gjengitt ved video, taleopptak eller en skriftlig fortelling. Rapporten skal være på ca. 3500 ord.  Gradert karakter.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:24:08