Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet vil gi en innføring i barnevern. Det å kritisk reflektere over barnevernet som institusjon i dagens samfunn vektlegges. Emnet vil omhandle barnevernets historie, verdigrunnlag og arbeidsmåter og hvordan dette påvirker barnevernet i dag. Emnet vektlegger hvordan føringer i sentrale styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner preger barnevernets beslutningsgrunnlag og resultater. Det legges vekt på forskrifter, kvalitetskrav og rammeverk for å forstå barnevernets arbeidsmåte. Emnet retter seg både mot det å forstå etniske og multikulturelle utfordringer i barnevernet samt det å identifisere kilder til kunnskapsbasert praksis. Studenten skal også ha innsikt i temaer rundt virksomme tiltak i barnevernet samt kommunikasjon og relasjon.

Barnet som aktør er en sentral del av emnet. Målet er å legge grunnlag for en kritisk forståelse av barnevernets intensjon og funksjon i dagens samfunn.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap:

· ha kjennskap til kilder til kunnskapsbasert praksis i barnevernet, og barns rett til deltakelse i avgjørelser som vedgår dem selv

· ha innsikt i barnevernets røtter og konfliktlinjer og hvordan dette påvirker barnevernet i dag

· kjenne til nasjonale og internasjonale konvensjoner og sentrale statlige føringer for organisering av barnevernet

· ha kunnskap om sammenhengen mellom målgruppe, hensikt, tiltak og resultat, herunder etniske og multikulturelle utfordringer i barnevernet

Ferdigheter:

· kunne analysere og kritisk reflektere over retningslinjer, prinsipp og ulike inngrep i barnevernet

· kunne identifisere og analysere sentrale problemstillinger knyttet til realisering av barn sine rettigheter i en barnevernssammenheng

· kunne identifisere, kommunisere, samt kritisk reflektere rundt utfordringer knyttet til barnet som aktør i eget liv

· kunne reflektere over egen væremåte i møte med andre

Generell kompetanse:

· kunne bruke kunnskapsdatabaser og kunnskapsstatus som er relevante for barnevernet

· kunne reflektere kritisk over dilemmaer som kan oppstå som følge av barnevernets sammensatte mandat og verdigrunnlag

· kunne reflektere kritisk over iverksetting av tiltak i barnevernsammenheng og å vurdere virkningen av dem

Vilkår for å gå opp til eksamen

Innleveringsoppgaver må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Praksis må være godkjent.

Nærmere informasjon om oppgavene gis i Canvas. Det er krav om minimum 70 % obligatorisk

oppmøte til undervisningen og 80 % frammøte til praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og obligatoriske seminarer.

I emnet inngår en obligatorisk observasjonspraksis på 15 dager fordelt mellom kommunalt (10 dager) og statlig barnevern (5 dager). Praksisen skal gi innblikk i arbeidsdelingen mellom barneverntjenesten og Bufetat og tjenestenes arbeidsmåter. Det er obligatorisk oppmøte til undervisning, herunder Profund seminar og praksis. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Eksamen består av 5 timers individuell skriftlig oppgave. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:24:08