BUL100K Barns utvikling, lek og læring
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Randi Engtrø
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
Innhold
I dette kunnskapsområdet får studentene kjennskap til teorier og forskning om barns
utvikling, lek, læring og danning. Kunnskapsområdet har fokus på barns rett til medvirkning,
omsorg og mangfold. I tillegg vektlegges barnehagelærerens rolle og ansvar. Dette ansvaret
omfatter blant annet evne til å lede en barnegruppe, ha det pedagogiske ansvaret for hele
gruppen og ha ansvar for å inngå i relasjoner med hvert enkelt barn og dets foresatte.
Studentene får innføring i didaktikk, observasjon og pedagogisk dokumentasjon.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfaget Pedagogikk.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
• har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
• har kunnskap om leken som fenomen i barndommen, og ulike måter leken inngår i barns
læring, jevnalderrelasjoner og forståelse av omgivelsene
• har kunnskap om barns rett til medvirkning og barnehagen som en demokratisk
institusjon
• har kunnskap om sosialt og kulturelt mangfold
• har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for
didaktisk planlegging
• har kunnskap om ulike pedagogiske verktøy som kan fremme barns lek og læring og
hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk
FERDIGHETER
Studenten
• kan inngå i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av innlevelse og anerkjennelse
• kan framstå som en bevisst rollemodell for barn, og i samarbeid med personale og
foresatte
• kan tilrettelegge og formidle barnehagens innhold på en slik måte at det inkluderer barns
erfaringer, interesser og rett til medvirkning
• kan planlegge, argumentere og reflektere faglig over eget og andres pedagogiske arbeid i
lys av rammeplan, praksiserfaringer, teori og forskning
• kan analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt
mangfold, herunder samisk kultur og tradisjon, og bruke dette som en ressurs i det
pedagogiske arbeidet
• kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende
uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
• kan bruke sin pedagogiske kompetanse til å analysere og reflektere kritisk over
utfordringer knyttet til barns utvikling, lek, læring og danning, herunder barn med behov
for særskilt omsorg og oppfølging
• kan legge til rette for, inspirere til og videreutvikle barns lek og mangfold av uttrykk
• kan uttrykke toleranse, interesse og respekt for alle barn uansett alder, kjønnsidentitet,
sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
• kan vise faglig innsikt i og etisk refleksjon om demokrati, bærekraft, livsmestring, likeverd
og likestilling
• kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må ha godkjent
- obligatorisk oppmøte (inkludert Profund-samlingen)
- arbeidskrav knyttet til praksis
Studentene må ha bestått
- praksis
- arbeidskrav
Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i dette kunnskapsområdet består av forelesninger og seminartimer, samt
studentenes eget arbeid individuelt og i grupper. Studentene øver seg på både muntlige og
skriftlige fremstillinger. I praksis får studentene erfaring med hvordan kunnskaper,
ferdigheter og generell kompetanse integreres i det pedagogiske arbeidet i barnehagen.
Praksis utgjør 40 dager og er en integrert del av kunnskapsområdet. Nærmere beskrivelse av
innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og på www.uia.no/praksisblu.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 540 timer.
Studentevaluering
Kunnskapsområdeleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om
emnet skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
• Individuell 4 timers skriftlig eksamen med digital innlevering etter første semester.
Gradert karakter. Teller 40% av sluttkarakter.
• Individuell mappevurdering. Gradert karakter. Teller 60% av sluttkarakter.
Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
BUL100D – Barns utvikling, lek og læring | 20 |
BUL102K – Barns utvikling, lek og læring 1 | 15 |