Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen spesielle krav.

Innhold

I dette kunnskapsområdet får studentene kjennskap til teorier og forskning om barns

utvikling, lek, læring og danning. Kunnskapsområdet har fokus på barns rett til medvirkning,

omsorg og mangfold. I tillegg vektlegges barnehagelærerens rolle og ansvar. Dette ansvaret

omfatter blant annet evne til å lede en barnegruppe, ha det pedagogiske ansvaret for hele

gruppen og ha ansvar for å inngå i relasjoner med hvert enkelt barn og dets foresatte.

Studentene får innføring i didaktikk, observasjon og pedagogisk dokumentasjon.

Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfaget Pedagogikk.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

• har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning

• har kunnskap om leken som fenomen i barndommen, og ulike måter leken inngår i barns

læring, jevnalderrelasjoner og forståelse av omgivelsene

• har kunnskap om barns rett til medvirkning og barnehagen som en demokratisk

institusjon

• har kunnskap om sosialt og kulturelt mangfold

• har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for

didaktisk planlegging

• har kunnskap om ulike pedagogiske verktøy som kan fremme barns lek og læring og

hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk

FERDIGHETER

Studenten

• kan inngå i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av innlevelse og anerkjennelse

• kan framstå som en bevisst rollemodell for barn, og i samarbeid med personale og

foresatte

• kan tilrettelegge og formidle barnehagens innhold på en slik måte at det inkluderer barns

erfaringer, interesser og rett til medvirkning

• kan planlegge, argumentere og reflektere faglig over eget og andres pedagogiske arbeid i

lys av rammeplan, praksiserfaringer, teori og forskning

• kan analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt

mangfold, herunder samisk kultur og tradisjon, og bruke dette som en ressurs i det

pedagogiske arbeidet

• kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende

uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

• kan bruke sin pedagogiske kompetanse til å analysere og reflektere kritisk over

utfordringer knyttet til barns utvikling, lek, læring og danning, herunder barn med behov

for særskilt omsorg og oppfølging

• kan legge til rette for, inspirere til og videreutvikle barns lek og mangfold av uttrykk

• kan uttrykke toleranse, interesse og respekt for alle barn uansett alder, kjønnsidentitet,

sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet

• kan vise faglig innsikt i og etisk refleksjon om demokrati, bærekraft, livsmestring, likeverd

og likestilling

• kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha godkjent

- obligatorisk oppmøte (inkludert Profund-samlingen)

- arbeidskrav knyttet til praksis

Studentene må ha bestått

- praksis

- arbeidskrav

 

Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen i dette kunnskapsområdet består av forelesninger og seminartimer, samt

studentenes eget arbeid individuelt og i grupper. Studentene øver seg på både muntlige og

skriftlige fremstillinger. I praksis får studentene erfaring med hvordan kunnskaper,

ferdigheter og generell kompetanse integreres i det pedagogiske arbeidet i barnehagen.

Praksis utgjør 40 dager og er en integrert del av kunnskapsområdet. Nærmere beskrivelse av

innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og på www.uia.no/praksisblu.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 540 timer.

Studentevaluering

Kunnskapsområdeleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om

emnet skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

• Individuell 4 timers skriftlig eksamen med digital innlevering etter første semester.

Gradert karakter. Teller 40% av sluttkarakter.

• Individuell mappevurdering. Gradert karakter. Teller 60% av sluttkarakter.

Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
BUL100D – Barns utvikling, lek og læring 20
BUL102K – Barns utvikling, lek og læring 1 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:24:07