Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten:
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:
Etter fullført emne skal studenten:
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i fagdidaktikk i samfunnskunnskap er inndelt i tre hovedområder:
Skolen i samfunnet og faget i skolen omhandler samfunnsfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag i videregående opplæring, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske og profesjonsetiske problemstillinger står sentralt. Undervisningen er forskningsbasert og hovedområdet vil ta utgangspunkt i det fremste innen klassisk og nyere fagdidaktisk forskning.
Elevkunnskap og lærerrollen dreier seg om rollen som samfunnsfaglærer i videregående skole, den flerkulturelle skolen, ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode relasjoner og konstruktive læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring fokuserer på fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter og læringsstrategier, samt ulike trykte og digitale læremidler som egner seg på forskjellige nivåer og i ulike utdanningsprogram i videregående opplæring. Hovedområdet omhandler videre de grunnleggende ferdighetene og tverrfaglig arbeid, samt yrkesretting av fellesfaget samfunnsfag. Med utgangspunkt i studentenes fagkompetanse og innsikt i fagets didaktikk, vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av samfunnsfagundervisning i videregående skole.
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, rollespill, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til samfunnsfag og lærerrollen vil stå sentralt.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Studenter som har valgt samfunnskunnskap som fag 1 skal, i par eller mindre grupper, gjennomføre et tverrfaglig FoU-arbeid i forbindelse med praksis. Presentasjon av FoU-arbeidet beskrives nærmere i egen instruks.
Studenter som har valgt samfunnskunnskap som fag 2 skal levere en skriftlig praksisrelatert oppgave.
Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
1 semester
7.5
Vår
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap