De fem første semestrene av bachelor i sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
ha bred kunnskap om sosialt arbeids teorigrunnlag og metoder rettet mot individer, familier, grupper og samfunn
kjenne til fagets vitenskapsteoretiske posisjoner, kunnskapsutvikling og profesjonens samfunnsansvar
kjenne til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for sosialt arbeid
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
kunne finne, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og framstille dette både muntlig og skriftlig
kunne tilegne seg ny kunnskap og foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis.
kunne dokumentere og formidle sin faglige kunnskap
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
kunne formidle faglig kunnskap som fremmer likeverd og mangfold
Innhold
Emnets innhold er knyttet til studentenes arbeid med bacheloroppgaven. Emnet skal gi mulighet til å fordype seg i et selvvalgt tema. Det skal også gi trening i å arbeide selvstendig med faglige spørsmål og skrive en oppgave som tilfredsstiller krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling. Oppgavens tema og problemstilling skal knyttes til kjerneområder i studiet, som er sosialt arbeid relatert til utsatte grupper. Studenten skal selv finne informasjon og relevant teori å bruke i oppgaven.
Undervisnings- og læringsformer
Hovedarbeidsformene i emnet er studentenes eget arbeid med oppgaven og deltakelse på seminar. Det gis noen forelesninger og et seminar der det forventes aktiv deltakelse fra studentene, samt to individuelle veiledninger. Deler av undervisningen er obligatorisk. Se mer informasjon om dette i undervisningsplanen ved semesterstart. Forventet arbeidsomfang er 405 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse i obligatorisk veiledning.
Eksamen
Individuell eller parvis skriftlig bacheloroppgave etter nærmere angitte kriterier. Gradert individuell karakter, A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.