Kunnskap om basal sexologi, og de vanligste problemstillinger angående kjønn og seksualitet.
Kandidatene skal kunne møte problemstillinger på de to første nivåene av PLISSIT-modellen. Det vil si at man skal kunne møte klienter med utfordringer angående kjønn og seksualitet, gi grunnleggende informasjon, og vite hvordan man kan videreformidle kontakt til kompetent rådgiver eller terapeut
Sexual Self Acknowledgement (SSA): Man skal kunne være fortrolig med ulike seksuelle uttrykk, og kunne forholde seg profesjonelt til disse. Man skal også kunne være sensitiv i forhold til at oppfatninger av seksualitet endrer seg i ulike kontekster og kulturer.
Innhold
Studiet omfatter problemstillinger angående sykdom og seksuell helse, seksuell identitet og kjønnsidentitet, seksuelle tenningsmønstre og overgrepsproblematikk.
Basal sexologi:
Sexologi som kunnskapsområde
Bio-psyko-sosial tilnærming
Seksuell funksjon, anatomi og fysiologi
Seksuell utvikling
Seksualitet i ulike livsfaser
Vanlige problemer angående kjønn og seksualitet
Tverrfaglig arbeid
PLISSIT-modellen
Kommunikasjon med klienter om seksualitet
Rollespill
Arbeid med kasus - rollespill
Sexual Self Acknowledgement (SSA)
Eksponering for eksplisitt seksuelt materiale
Øvelser i forhold til å bli fortrolig med seksuelle uttrykk
Utforsking av egne seksuelle holdninger og grenser
Utvikling av språk for seksualitet
Undervisnings- og læringsformer
Dialogbasert undervisning, gruppearbeid, og individuelt arbeid. Undervisningen gjennomføres som fire samlinger á åtte timer. Deler av samlingene kan bli gjennomført som nettbasert undervisning. Det vil bli gitt arbeidsoppgaver for gruppearbeid mellom samlingene. Det er obligatorisk undervisning i emnet.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 135 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk undervisning, d.v.s. man skal være til stede ved minst 80 prosent av undervisningen. Godkjent deltagelse i gruppearbeid.
Eksamen
Skriftlig individuell hjemmeeksamen over 5 dager som vurderes med gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Minimum tre-årig høyere utdanning innen helse- sosialfag, eller pedagogisk utdanning. Studiet er relevant for alle helsearbeidere (leger, psykologer, sykepleiere, vernepleiere, sosionomer, fysioterapeuter, barnevernspedagoger, lærere o.a.).