ha bred kunnskap om minoritetsrettigheter, minoritetspolitikk og religionsfrihet
ha kunnskap om religioner som sikhisme, bahai og scientologi
ha kunnskap om konservative kristne trossamfunn, bevegelser og organisasjoner som læstadianisme, Brunstad Christian Church og Menigheten Samfundet
ha kunnskap om retninger som ikke fullt ut anerkjennes av majoriteten i de store verdensreligionene, som Jehovas vitner, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og Ahamdiyya
ha kjennskap til forskjellige former for nyreligiøsitet og noen nyreligiøse grupperinger
Ferdigheter
kunne reflektere over lovgivning, faglitteratur og medienes beskrivelser av religiøse minoriteter og hvordan minoritetene selv kan oppleve møtet med media, helse- og utdanningsinstitusjoner og kulturliv
kunne vurdere forskjellige perspektiver på og tolkninger av religiøse minoriteter, inkludert eksklusjonspraksis eller avhopperspørsmål
Generell kompetanse
kunne formidle temaer fra emnet i forskjellige sjangre
kunne vurdere og anvende teori og et bredt spekter av kildemateriale for å fortolke minoritetsreligion i dagens samfunn
Innhold
Emnet gir en innføring i religiøse minoriteter som er forholdsvis små i Norge, og der tilhengerne på ulike måter skiller seg ut fra majoritetssamfunnet. Det dreier seg både om selvstendige religioner, om retninger, grupper og nettverk innenfor de store verdensreligionene, og om nyreligiøse bevegelser. Sentrale spørsmål dreier seg om hvordan det kan oppleves å tilhøre en religiøs minoritet, og om samfunnets holdninger og statens politikk.
Undervisnings- og læringsformer
For alle: Fire obligatoriske dobbelttimer.
For disiplinstudenter: Forelesninger, gruppearbeid, veiledning og ekskursjoner.
For studenter i lektorutdanningen: Forelesninger, gruppearbeid, veiledning, ekskursjoner og praksis.
Det er tilrettelagt for lokale ekskursjonsmål som ikke medfører utgifter.
Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
For alle:
deltagelse på obligatoriske ekskursjoner og rapportering fra dem
obligatorisk oppmøte på fire dobbelttimer
godkjent portprøve
For studenter i lektorutdanningen: bestått praksis.
Eksamen
Mappevurdering. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.