Etter fullført emne skal studenten
Kunnskaper
Ferdigheter
Generell kompetanse
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i religionsdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp KRLE-fagets egenart, historie og legitimering som skolefag, samt læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Fagets rolle i den flerkulturelle skolen blir også behandlet.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp religionslærerrollen, herunder profesjonsetikk og foreldresamarbeid. Emnet behandler også ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter og læringsstrategier og læremidler. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i religion og innsikt i fagdidaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av KRLE-undervisning på ungdomstrinnet.
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og kan gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktiske utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til religion og lærerrollen vil stå sentralt.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.
Studenter som har faget som fagdidaktikk 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk. Studenter som har faget som fagdidaktikk 1 skal skrive en praksisrelatert, individuell oppgave.
Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
For studenter i fagdidaktikk 1:
For studenter i fagdidaktikk 2 og ettfagsstudenter:
1 semester
7.5
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk