Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Religion, etikk og samfunn, årsstudium
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskap
ha bred kunnskap om samfunnsvitenskapelige perspektiver på samspillet mellom religion, menneske og samfunn
ha kjennskap til empiri og teorier om tros- og identitetsdannelse, sekularisering, individualisering, religiøs- og livssynsmessig pluralisering, medialisering og betydningen av tro og livssyn i det offentlige rom
ha kjennskap til sentrale samfunnsvitenskapelige teorier og metoder
Ferdigheter
kunne reflektere over hvordan religion og livssyn påvirker individ og samfunn
kunne reflektere over den plass religion og livssyn har og bør ha på ulike samfunnsarenaer
Generell kompetanse
kunne anvende samfunnsvitenskapelig kunnskap på aktuelle problemstillinger knyttet til samspillet mellom religion, menneske og samfunn
Innhold
Emnet gir en innføring i samspillet mellom religion, menneske og samfunn og drøfter betydningen av tro og livssyn for den enkelte og på sentrale samfunnsarenaer som skole, politikk, media og kulturliv. Emnet gir aktuelle perspektiver på forholdet mellom individ, organisasjon/gruppe og storsamfunn og gir innblikk i relevant empirisk forskning. Det gir også en innføring i sentrale samfunnsvitenskapelige teorier og metoder.
Undervisnings- og læringsformer
For disiplinstudenter: Forelesninger. For studenter i lektorutdanningen: Forelesninger og praksis. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Godkjente portprøver. Mer informasjon ved semesterstart. For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: Bestått praksis.
Eksamen
Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.