Norsk. Noe av pensumlitteraturen er skrevet på engelsk.
Læringsutbytte
Student skal:
Ha kunnskap om emosjonell belastning hos yrkesutøvere
Ha kunnskap om sentrale begreper og kunnskapsgrunnlag innen ulike modeller for stressaktivering og følelsesbelastning
ha kunnskap om ulike emosjonsrelaterte belastningstilstander og hvordan disse oppstår
ha ferdigheter innen håndtering av emosjonell belastning
ha ferdigheter som kan forebygge belastningslidelser og psykisk uhelse
ha ferdigheter til å bistå andre i emosjonsregulering gjennom oppmerksomt nærvær og gi identitets- og meningsstøtte.
Ha ferdigheter til å gjenkjenne egne emosjonelle reaksjoner og reflektere over hvordan de virker inn på trivsel og arbeidsutførelse
Ha generell kunnskap om hvordan affekter påvirker menneskers subjektive verden og livskvalitet
Ha generelle kunnskap om ulike faglige tilnærminger til emosjonell belastning og deres styrker og svakheter
Innhold
Arbeid med mennesker innebærer ofte emosjonell belastning for yrkesutøvere. I dette emnet lærer du hvordan emosjonelle belastninger i ulike omsorgsyrker kan forstås, og ikke minst hvordan de kan håndteres. Du får kunnskap om kroppens stressaktiveringssystemer og om ulike former for nedregulering av eget og andres emosjonelle stress. I tillegg vil du lære om hvordan belastningstilstander som utbrenthet og compassion fatigue kan oppstå og hvordan disse kan forebygges. Du får også kunnskap om vanlige reaksjoner hos hjelpere når deres møte med mennesker i utfordrende livssituasjoner preges av usikkerhet, dilemmaer og kaos.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger
Gruppearbeid
Ferdighetstrening
Seminarer
Selvstudier
Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 135 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på seminarer og ferdighetstrening er obligatorisk, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse.
Godkjent frammøte i obligatoriske deler av kurset. Bestått innlevering og fremlegg av arbeidskrav. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Krav til opptak er bachelorgrad (180 studiepoeng) i barnevern, førskolelærer, helse- og sosialfag, medisin, pedagogikk, prest/pastor, politi eller psykologi.
Søkere med annen relevant høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdanningsnivå kan etter individuell vurdering bli tatt opp som student.