Studenten:
Emnet gir en bred oversikt over og innsikt i recovery-perspektivet innenfor helse- og sosialfagene der utfordringer av både etisk, kunnskapsmessig og samfunnsmessig karakter utdypes. Emnet behandler sentrale begreper og perspektiver innen recovery og disse blir sett i lys av ulike perspektiver innen helse og sosialfag. Det blir fokusert på betydningen av å se bedringsprosesser og livskvalitet som resultat av personers egne innsatser, innsatser fra privat nettverk og fra profesjonelle hjelpere. Emnet gir innføring i betydningen av samarbeid, dialog og sosiale relasjoner. Videre vektlegges materielle samfunnsmessige betingelser som bolig, økonomi, skole, arbeid og hva dette betyr for bedringsprosesser og livskvalitet. Emnet gir videre en innføring i praktiske arbeidsformer som er recovery- og samarbeidsorienterte. Emnet vil fokusere på tverrfaglige arbeidsformer der brukere og deres private nettverk involveres.
Kunnskap og erfaringer fra både brukere, fagfolk og forskere blir presentert og diskutert opp mot aktuelle helsepolitiske føringer.
Emnet involverer studentene i ferdighetstrening i recovery-støttende praksis basert på dialog og samarbeid.
Deltakelse på seminarer er obligatorisk, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse.
Forventet arbeidsomfang i dette emnet er ca. 270 timer.
Krav til opptak er bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag. Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdanningsnivå kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som student. Søkere med realkompetanse kan søke opptak til studiet i tråd med Lov om universiteter og høyskoler.
Emnet legger opp til at studentene prøver ut og utvikler sin praksis gjennom kurset. Derfor er det ønskelig at deltakerne er i en relevant arbeidspraksis; d.v.s. praktikere i helse og sosialtjenester, eller liknende.
2 semester
10
Høst
Grimstad
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap