kunne anvende og forholde seg kritisk til ulike teoretiske tilnærminger til ledelse og organisasjoner
kunne benytte pedagogiske tilnærminger til ledelse i privat og offentlig sektor, herunder skole og barnehage
ha inngående kunnskap om ulike former for kommunikasjon internt og eksternt i en virksomhet
kunne analysere og videreutvikle pedagogikken som ledelsesdisiplin, med særlig vekt på mening, motivasjon og endring
kunne håndtere sentrale lederoppgaver på individ- og organisasjonsnivå
kunne reflektere over makt, etikk og verdier knyttet til lederrollen
Innhold
I emnet arbeides det med å forstå ledelse som pedagogisk arbeid. Ledelse berører temaer som kommunikasjon, organisasjonskultur, motivasjon, endring og strategisk arbeid. I emnet betraktes ledelse som arbeid med å skape en retning i en organisasjon, der lederen er en pedagog som skaper mening gjennom å motivere sine medarbeidere. Ved hjelp av pedagogiske og didaktiske tilnærminger belyses sentrale begreper fra ledelsesteorien, som transformasjonsledelse, verdibasert ledelse og institusjonelt lederskap. Emnet setter fokus på lederen som frontfigur internt og eksternt, både i offentlig og i privat sektor. Rektorrollen, styrerrollen i barnehage, styring av offentlige institusjoner, samt strategisk ledelse i privat virksomhet vil bli tematisert i emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminarer Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Tre muntlige framlegg må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Det er obligatorisk oppmøte på alle 3 framlegg.