kunne identifisere og kritisk drøfte sentrale pedagogiske begreper og problemstillinger innenfor fagområdene profesjonsteori, veiledning og etikk
kjenne til ulike tilnærminger til teori og praksis - med tilhørende implikasjoner for utformingen av pedagogisk arbeid og veiledning
kunne identifisere og kartlegge pedagogiske utviklings- og veiledningsbehov, samt artikulere implisitte etiske problemstillinger
være i stand til å gjenkjenne og begrepssette kvalitet i pedagogisk arbeid i ulike yrkessammenhenger
kunne drøfte didaktikkens funksjon i pedagogisk profesjonskunnskap
være i stand til å se nye muligheter og sammenhenger for utøvelsen av pedagogisk ekspertise i et fremtidig arbeidsmarked
være i stand til å formidle sin faglige ekspertise og kunne kommunisere denne i tverrprofesjonelle settinger og til allmennheten
Innhold
Samfunnsmessige endringer medfører stadig nye utfordringer til pedagogisk arbeid i privat og offentlig sektor. Endringene må imøtekommes av en pedagogisk ekspertise som er kunnskapsbasert, analytisk, kritisk, kreativ, og i stand til å inngå i tverrprofesjonelle og virtuelle samarbeidsrelasjoner. Emnet har fokus på den praktiske utøvelsen av pedagogisk virksomhet i ulike yrkeskontekster. En særlig oppmerksomhet er viet pedagogisk veiledning som kunnskapsområde og som utøvelse. I lys av profesjonsteori vil det settes søkelys på den pedagogiske fagkunnskapens egenart, på identitet og rolleutøvelse og på profesjonsetiske problemstillinger.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, studentaktive seminarer. Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen: