Etter fullført emne skal studentene kunne - vurdere hvilke forskningsproblem som egner seg for bruk av kvantitative eller kvalitative metoder - ha inngående kunnskap om ulike forskningstradisjoner, og kunne identifisere og håndtere grunnleggende metodologiske utfordringer - anvende relevante begreper og strategier i analyse av kvalitative og kvantitative data - argumentere for sammenhengen mellom dataanalyser og vitenskapsteoretiske perspektiver - gjennomføre på selvstendig grunnlag kvantitative og kvalitative design fra utforming av idé til datainnsamling, dataanalyse og presentasjon - analysere og vurdere forskningsresultater og forskningslitteratur - være i stand til å formidle forskningsresultater - foreta forskningsetiske vurderinger av empirisk arbeid gjennom hele forskningsprosessen
Innhold
Emnet består av tre hoveddeler: vitenskapsteori og kvantitative og kvalitative metodologiske tilnærminger. Studentene skal bli kjent med grunnleggende begreper knyttet til bruk av kvantitative og kvalitative forskningstilnærminger, få innsikt i forskjellige forskningsmetoder og analysestrategier, kildebruk og måten ulike metodologiske perspektiver kommer til uttrykk på. Studentene skal få erfaring med å utforme design, innsamling av data, dataanalyse og datapresentasjon både når det gjelder kvalitative og kvantitative data. Det vil bli lagt vekt på å relatere vitenskapsteoretiske begreper og forskningsetiske utfordringer til metoder og analyser.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesinger, seminarer og gruppearbeid. Studentene skal gruppevis utføre to arbeidskrav knyttet til henholdsvis den kvalitative og kvantitative delen av undervisningen. Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene skal gruppevis utføre to arbeidskrav knyttet til henholdsvis den kvalitative og kvantitative delen av undervisningen. Arbeidskravene skal være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.
Eksamen
6 timers skriftlig eksamen med digital innlevering. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.