ha innsikt i barndom og oppvekst i historiske og kulturelle kontekster
kunne analysere kulturelle og sosiale tendenser i samtiden som har betydning for barn og unge
ha inngående kjennskap til sosialiserings- og kulturteorier
kunne anvende teorier for å forstå institusjoners betydning for barns liv, barndom og oppvekst
kunne drøfte hvordan forskjeller i form av kjønn, etnisitet, sosial klasse og funksjonsevne kommer til uttrykk, opprettholdes og konstrueres
vise evne til kritisk refleksjon over pedagogisk praksis utfra teorier og empiri om mangfold og kulturelle endringer
ha inngående kunnskap om barne- og ungdomskulturer, medie- og kommunikasjonskulturer
kunne presentere nyere forskning og teorier om barn, oppvekst og institusjonskulturer
Innhold
Dette emnet omhandler barn og unges oppvekst og deres liv i institusjoner som barnehage, skole og skole-fritidstidsordninger. Emnet tar utgangspunkt i historiske og teoretiske forståelser av barn, barndom og oppvekst i lys av samfunnsmessige og kulturelle forhold. Det legges særlig vekt på å forstå det som kjennetegner samtiden: Oppvekst og identitet forstås utfra kulturelt mangfold og ulike kommunikasjons- og relasjonsmønstre ses i lys av det globaliserte informasjonssamfunnet. Hvordan kravene til institusjoner endres i lys av kulturelle og samfunnsmessige endringer vil også bli belyst. Institusjonene vil blant annet bli analysert gjennom begreper som lek og læring, tilpasning, sjølbestemmelse og makt. Gjennom teorier om sosialisering og identitetsdanning vil det også bli lagt vekt på hvordan forskjeller i form av kjønn, sosial klasse og etnisitet konstrueres og de konsekvenser dette har i ulike sammenhenger.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Ett muntlig, seminarinnlegg over oppgitt tema må være godkjent.
Eksamen
Individuell 10 siders semesteroppgave med selvvalgt tema (teller 2/3), og muntlig eksamen (teller 1/3). Gradert karakter.