Studentene skal ha bestått alle eksamener i studiets første 2 år for å kunne gå videre til PED320 Bacheloroppgave.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
formulere en relevant problemstilling innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet
planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig, faglig arbeid
anvende en vitenskapelig tenkemåte og relevante teorier i relasjon til en problemstilling
demonstrere at en har fordypet seg i et spesialpedagogisk område gjennom å formidle eksisterende kunnskap på feltet
vise kunnskap om metoder og de strukturelle sidene ved å gjennomføre en empirisk eller teoretisk oppgave
presentere og diskutere teori og funn på en faglig tilfredsstillende måte
reflektere over forskningsetiske dilemmaer
Innhold
Oppgaven kan være relatert til både praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor ett eller flere av emnene i studiet. Gjennom dette arbeidet skal den enkelte studenten vise spesialpedagogiske kunnskaper og teoretisk innsikt. Oppgaven kan være et empirisk arbeid, et litteraturstudium eller et utviklingsarbeid. Dersom studenten velger å gjennomføre et empirisk arbeid må oppgaven likevel ha et teoretisk fundament. Studentene skal velge tema og utarbeide en prosjektbeskrivelse som skal godkjennes av veileder. Bacheloroppgaven tar utgangspunkt i studentens eget forslag til tema, men kan også gjennomføres i samarbeid med et pågående forsknings- eller utviklingsarbeid på UiA. Krav til utforming av oppgaven blir nærmere presentert ved studiestart.
Undervisnings- og læringsformer
Veiledningsseminar, individuell veiledning og selvstendig arbeid. Frammøte til obligatoriske gruppeveiledningsseminar og individuell veiledning, jf. bacheloroppgavehefte. Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Tema og problemstilling for bacheloroppgaven skal godkjennes av faglærer/veileder.
Godkjent frammøte til obligatoriske gruppeveiledningsseminar og individuell veiledning, jf. bacheloroppgavehefte.
Eksamen
Bacheloroppgave - et individuelt arbeid over et selvvalgt tema. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.