ha kunnskap om målsettinger med habilitering og inkludering og utfordringer knyttet til realisering av disse målsettingene
ha kunnskap om habilitering i et livsløpsperspektiv
kjenne til rammer for brukeroppfølging og arbeidsinkludering
kunne identifisere ressurser og utfordringer hos mennesker med særskilte behov, analysere disse og sette inn individ- og miljørettede tiltak for å legge til rette arbeidssituasjonen
ha kjennskap til hvordan en som profesjonell kan bidra til gode overganger mellom skole og arbeid
ha oversikt over hjelpeapparatet og bruk av sentrale verktøy og arbeidsmetoder som handlingsplaner og individuelle planer (IP)
kunne bidra til koordinering av tverretatlig innsats overfor mennesker med komplekse bistandsbehov
Innhold
Emnet tar for seg ideologiske, teoretiske og forskningsbaserte tilnærminger til habilitering og rehabilitering. Her er habilitering av barn, unge og voksne sentralt. Oppmerksomheten rettes også mot arbeidsinkludering, og det legges spesiell vekt på forebyggende arbeid, tidlig inngripen og tilrettelegging av et inkluderende arbeidsliv. Blant annet undervises det i relevant lovverk innenfor NAV-systemet og virkemidler og tiltak som brukes i tilrettelegging av arbeidslivet. Emnet gir oversikt over hjelpeapparatet og ulike aktørers roller og ansvar. Emnet presenterer utfordringer og muligheter for bedre samhandling mellom etater og i møtet mellom hjelper og bruker. For eksempel vektlegges kunnskap om tilrettelegging av overgangen mellom skole og arbeid.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning. Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav i gruppe om Individuell Plan (IP). Det lages en digital presentasjon. Godkjent obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Nærmere informasjon om omfang publiseres i Canvas.
Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.