vurdere og anvende sentrale teorier knyttet til lærende organisasjoner
beskrive sentrale strategier for endring og omstilling i organisasjoner
beskrive og diskutere hvordan det kan legges til rette for erfaringsdeling, utvikling og læring i en virksomhet
reflektere over forvaltningen av medarbeidere som ressurs
bruke kunnskaper og redskaper som kan hjelpe dem til å håndtere konflikter i organisasjoner
diskutere organisasjonskulturens betydning som kan være til hjelp for kartlegging og videre utvikling av en organisasjons kultur
Innhold
I et samfunn der endringer skjer i et stadig økende tempo, kreves det ledelse som kan bidra til at erfaringer deles og at læring foregår kontinuerlig. I emnet legges det derfor vekt på at menneskene er organisasjonens viktigste ressurs, og at ledelse blant annet handler om å utvikle denne ressursen gjennom tilrettelegging av kunnskapsutvikling.
Undervisnings- og læringsformer
I emnet vektlegges kombinasjoner av forelesninger, case, gruppearbeid og plenumsoppsummeringer. Det vil bli lagt vekt på å bruke studentenes egne erfaringer, og kontakt med organisasjoner, for å kunne knytte teorien til praksis. For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente arbeidskrav og deltakelse på en obligatorisk samling. For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.
Eksamen
Semesteroppgave Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.