PED128, PED148, PED149 og PED150 eller 60 studiepoeng tilsvarende pedagogiske emner.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
beskrive ulike forskningssyn og vitenskapssyn
gjengi og anvende kunnskap om sentrale kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
planlegge ulike trinn i en forskningsprosess
reflektere over etiske aspekter i forskningsprosessen
gjengi, analysere og tolke empiriske data
beskrive og vurdere hvordan forskningsrapporter utformes og presenteres
anvende forskningsmetodisk kunnskap til å forberede arbeid med bacheloroppgave og andre akademiske oppgaver
Innhold
I dette emnet gis det kunnskap om sentrale forskningsmetoder. Det gis en innføring i trinnene i en forskningsprosess. Studentene skal få erfaring med bruk av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder gjennom gruppeoppgaver. Det gis en innføring i søk etter relevant litteratur i form av trykte og elektroniske tekster. Emnet forbereder og kvalifiserer studentene til å skrive bacheloroppgave og andre akademiske oppgaver.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid og seminaraktivitet. I tillegg til obligatorisk pensum er det forventet at studentene bruker selvvalgt litteratur i arbeidet med forelesninger og eksamen.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk deltagelse i gruppearbeidet og innlevering av 3 gruppeoppgaver som omhandler ulike forskningsmetoder. Fremmøte på presentasjonsdagen er obligatorisk for alle studenter og gruppeoppgavene må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.