Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling i et mangfoldig klasserom
PED157-1
Inngår i studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studentene
har kunnskaper om skolens virksomhet, verdier og profesjonsetiske spørsmål
har kunnskap om hva som fremmer læring, motivasjon og hensiktsmessige læringsstrategier hos elevene
har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp i lærerarbeid
har kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer som fremmer læring hos elevene
har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon, samhandling og formidling
har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
har kunnskap om lærerens møte med religions- og livssynsmangfoldet i skolen
FERDIGHETER
Studentene
kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonen
kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning
kan i opplæringen begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns rettigheter
kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
kan lede læringsprosesser i et teknologirikt læringsmiljø
GENERELL KOMPETANSE
Studentene
kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
Innhold
I dette emnet skal studentene skaffe seg kunnskaper om elevene på trinn 5-10s læring og utvikling og ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning.
Oppmerksomheten skal rettes mot hvordan en kan bidra til å skape et godt læringsmiljø for alle elevene. Betydningen av lærerens handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på trinn 5-10 står sentralt og er hovedområdet for samarbeidet med praksisopplæringen.
Faget i praksis
Faglærere og praksislærere utarbeider oppgaver tilknyttet observasjon av lærerrollen, utøvelse av klasseledelse og didaktisk tenkning. Praksiserfaringer oppsummeres i refleksjonsgrupper på campus underveis i punktpraksis. Etter avsluttet praksisperiode legger studentene frem oppgaver fra praksis som omhandler observasjon, klasseledelse og planlegging.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving i seminartimene.
70 % obligatorisk fremmøte i faget.
Sentralt i utdanningen er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.
Arbeidsomfang totalt: 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves 70% tilstedeværelse i emnet (inkludert fellessamlinger).
Bestått arbeidskrav (nærmere informasjon i semesterplanen)
Bestått praksis og det kreves 100 % tilstedeværelse.
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen med gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.