Kunnskap
Etter fullført emne skal studentene ha
Innenfor dette læringsutbyttet skal studentene ha
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studentene kunne
Innenfor dette læringsutbyttet skal studentene særlig kunne
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene kunne opptre som faglig kompetente og fagdidaktisk reflekterte lærere i ulike norskfaglige undervisningssituasjoner.
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i norskdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp norskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger og aktuell fagdidaktisk forskning står også sentralt. Problemstillinger knytta til videregående opplæring vil vektlegges.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp norsklærerrollen og kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. Emnet behandler videre de grunnleggende ferdighetene og yrkesretting i norskfaget, samt tverrfaglig arbeid. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i norsk og innsikt i fagets didaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av norskundervisning i videregående opplæring.
Undervisninga vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminarer, praksis og veiledning, samtale, refleksjon, presentasjoner, bruk av digitale verktøy, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knytta til norskfaget og lærerrollen vil stå sentralt.
Utenom undervisninga forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisninga.
Studenter som har valgt norsk som fag 1 skal, i par eller mindre grupper, gjennomføre et tverrfaglig FoU-arbeid i forbindelse med praksis. Presentasjon av FoU-arbeidet beskrives i egen instruks.
Studenter som har valgt norsk som fag 2, skal ha et skriftlig arbeidskrav.
Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
1 semester
7.5
Vår
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk