Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i naturfagdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
- Skolen i samfunnet og faget i skolen
- Elevkunnskap og lærerrollen
- Undervisning og læring
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som et dannelsesfag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Holdninger til og prestasjoner i naturfag i norsk skole vil bli belyst gjennom analyse av internasjonale undersøkelser gjort på dette området.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og kjennskap til læremidler. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, feltarbeid, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper - en betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.
Studenter som har valgt faget som fag 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i fagdidaktikk og pedagogikk. Studenter som har valgt faget som fag 1 skal gjennomføre en praksisrelatert oppgave.
Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
- Bestått praksis
- Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%).
- Obligatorisk deltakelse på oppstartkurs
- For studenter som har valgt Naturfag som fag 1: Bestått didaktisk/praksisrelatert oppgave
- For studenter som har valgt Naturfag som fag 2 og ettfagsstudententer: Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og naturfagdidaktikk
1 semester
7.5
Høst
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag