Faglærerutdanning i rytmisk musikk, bachelorprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
kunne anvende grunnleggende musikkteknologi og kan bruke dette i undervisningssammenheng
kunne gjøre en enkel musikkproduksjon ved hjelp av analoge og digitale opptak
ha kunnskap om bruk av musikkteknologiske effekter i forhold til eget hovedinstrument og ensemblevirksomhet
ha en reflektert holdning til bruk av musikkteknologi
kunne anvende musikkteknologi som støttefag til de ulike praksisområdene
ha kjennskap til relevant metodikk og didaktikk innen fagområdet
Innhold
Emnet omfatter:
innføring i bruk av relevante musikkteknologiske program og plugins
innføring i lydopptak og redigering
lyddesign for film/TV/multimedia
livesampling
gjennomgang av lydstudio
innføring i arbeid med PA og live miksing
bruk av ulik teknologi i undervisningssammenheng
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen foregår som gruppeundervisning, seminar og veiledning. Det er krav om obligatorisk undervisning i emnet. Det er praktisk og teoretisk arbeid knyttet til metodiske og didaktiske spørsmål med bakgrunn i fagområdet.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk fremmøte til undervisningen
5-10 godkjente obligatoriske oppgaver.
Et godkjent praktisk pedagogisk prosjekt med en tilhørende skriftlig redegjørelse for prosjektet, samt en skriftlig pedagogisk refleksjon.
Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
En individuell hjemmeeksamen som består av en praktisk lydproduksjonsoppgave (vektes 70%) og en tilhørende individuell skriftlig redegjørelse av arbeidsprosessen med lydproduksjonen (vektes 30%).
Karakteruttrykk: Gradert karakter
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.