Studenten må ha bestått alle emner som inngår i 1. og 2. studieår.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten • har kunnskap om vitenskapelige metoder for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) innenfor bioingeniørfaget • har innsikt i FoU-arbeid innenfor et bioingeniørfaglig område Ferdigheter Studenten • kan planlegge og gjennomføre et bioingeniørfaglig FoU-prosjekt under veiledning i tråd med etiske krav og retningslinjer • kan innhente, vurdere og integrere relevant fagstoff i eget prosjektarbeid Generell kompetanse • kan forholde seg kritisk til fagstoff fra ulike kilder, og kan dokumentere og formidle bioingeniørfaglig kunnskap gjennom muntlig og skriftlig presentasjon på norsk
Innhold
Studentene anvender vitenskapelige arbeidsmetoder, samt arbeids- og skriveteknikker. Emnet skal bidra til forståelse for vitenskapens betydning for generell fagkunnskap og ulike problemløsningsstrategier. Studenten skal gjennom praktisk arbeid eller litteraturstudie lære seg å søke kunnskap ut fra en konkret problemstilling. I oppgaver som inkluderer praktisk analysearbeid, vil det bli lagt vekt på å innøve de teknikker som er relevante for oppgaven og få innsikt i hvordan en vitenskapelig rapport presenteres skriftlig.
Undervisnings- og læringsformer
I forkant av praksisstudiene holdes seminarer, og studentene forbereder seg ved blant annet å gjøre e-læringer knyttet til praksis. Det legges vekt på at læring knyttes til autentiske yrkessituasjoner og problemstillinger under veiledning av erfarne bioingeniører med relevant kompetanse.
Det er et forventet arbeidsomfang på 405 timer for emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på obligatorisk veiledning. Gjennomføringen av prosjekt må være godkjent og prosjektpresentasjon individuelt eller i gruppe må være godkjent. Se Canvas for mer informasjon.
Eksamen
Skriftlig oppgave, gradert karakter. Karakteren kan justeres for hver student etter individuell muntlig eksaminasjon (20 – 30 min).
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.